Cornelia
    Hej! :)

    Jag saknar 100 p för att kunna ta ut gymnasieexamen och tänker därför göra en prövning i en kurs.

    Min fråga: Får man göra prövning i moderna språk (spanska) steg 1-2 ifall man redan har läst stegen 3-5 under gymnasiet? Alltså, räknas steg 1-2 som legitima kurser att få betyg i (till min examen) när man redan läst på en högre nivå?
    • : Du måste göra planering av Examensbevis med SYV på komvux. det är rektor på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd som måste godkänna den planeringen /kursinnehåll/ som du och SYV på komvux kommer att komma överens.

    1 Svar

    Saga SYV

    hej, jag har för säkerhetsskull samrått med en expert från Skolverket och ja! det får man! alltså det är ok att ta in prövningsbetyg i Spanska 1 och/eller 2 in i Examensbevis från komvux, även om den studerande har de facto haft de kunskaper redan på grundskolan.

    vänligen

    S. :)

    • : Tack för ditt svar!
    • : Oj, råkade skicka iväg texten för
    • : ...snabbt. Ser att spanska 1 inte finns tillgänglig i göteborg, kan man göra prövningen i en annan kommun?
    • Mikael : Man får göra prövningar i hela Sverige, oavsett fölkbokföringskommun.
    Läs alla kommentarer