Mathias
    Hej, jag har nu till våren kommit in på en bastermin och läser 30 hp på ett universitet. Jag undrar om jag klarar av alla kurser tar jag då med mig studieresultat vidare till en utbildningen på högskolenivå.

    Ett exempel: Säg att jag får godkänt i alla ämnen nu under basterminen som är på gymnasienivå bidrar och söker vidare till en utbildning på högskolan och läser en termin där. Bidrar de till studieresultat som räknas in när man läser vidare och sedan söker studiemedel efter första året eftersom man behöver ha 62.5 % godkänt under de första 40 veckorna?

    Anledningen jag frågar är eftersom de ställs in på 2 olika nivåer och basterminen inte räknas på de 240 veckor man har rätt att söka studiemedel för högskolenivå.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mathias,

    om din bastermin innehåller gymnasiala kurser, vilket den borde göra - så är det inte högskolekurser, utan gymnasiala kurser.

    Högskolepoäng och gymnasiala poäng "blandas inte ihop", utan det är två Olika "saker".
    *****
    Om din fråga gäller Studiemedel från CSN, då är det bäst att få svar från CSN, då är det deras regler, bedömning och beslut som gäller; och detta oavsett vad någon annan säger till dig.

    Allmänt gäller
    tar man studiemedel från CSN, bör man försöka få godkänt i alla kurser man läser, eller i alla fall göra sitt bästa. Du kan inte göra mer än ditt bästa. Så länge du håller dig i skolan, dvs ej har hoppat av, har du rätt att behålla studiemedel inom den perioden som redan är beviljad. Men senare kan det bli problem att få Fortsatt studiemedel, om du ej kan uppvisa "tillräckliga studieresultat".
    Om du kan uppvisa läkarintyg eller intyg från en psykolog om att du varit sjukskriven eller kan på ngt sätt påvisa nedsatt "arbetsförmåga" kan CSN i detta fallet förhoppningsvis göra ett undantag och bevilja fortsatt studiemedel, även om du ej uppfyller villkor enl.reglerna.
    Allt detta är bäst att "ta" med CSN direkt.
    Eftersom, oavsett vad jag eller någon annan svarar dig, är det ändå CSN som bestämmer.
    Vissa regler kan vara svårtolkade och det är i så fall den tolkningen som CSN gör, som gäller.
    Du kan ringa och prata med en handläggare på CSN, tel.nr 0771-276 000  och de brukar svara på "kontorstider". De ber dig knappa in ditt personnummer men du kan knappa exempelvis "tio st. ettor"... 1111111111 - i stället för personnr. och då kan du vara Anonym och ställa en "allmän fråga" - "Hur blir det om man... fick si och så mycket godkända poäng... osv.?"

    Jag vill inte skriva vad jag tror är svar på din fråga, för att jag jobbar inte på CSN och min tolkning av reglerna behöver inte alltid överensstämma med hur CSN tolkar - och det är, som sagt, CSN´s tolkning som gäller.
    Vänligen

    Julia SYV