Kaspar
    Hej!
    Till att börja ett stort tack till alla som tog sig tid att svara på min tidigare fråga här på sidan. Det löste sig till sist - rektors beslut var att jag är tvungen att läsa kursen "verktyg- och materialhantering" och kan fortsätta läsa kursen "idrott 2" som ett utökad kurs. Därav kommer min nästa fråga - nu när jag läser idrott 2 som utökad kurs, blir poängen jag läser på gymnasiet totalt 2600. Min fråga är om betyg i utökade kurser kan räknas till för att nå gymnasieexamen. Låt oss ta ett exempel att jag blir underkänd i verktyg- och materialhantering, som blir totalt 100 missade poäng. Går jag ut gymnasiet då med godkänt i alla ämnen har jag 2400 poäng - men räknas då idrottsbetygen (utökad kurs) också med i den vanliga betygsräkning? Det vill säga om jag blir godkänd i alla kurser (Bland annat idrott 2 som u.ökad kurs) förutom verktygs- och materialhantering, har jag då 2500 poäng eller bara 2400p, då idrott inte räknas som ett vanligt ämne då den är u.ökad?
    Räknas inte betyget med i samtliga poäng man ska ha, känns det ju nästan onödigt att gå på den kursen. Så när man sammanfattar hela min fråga blir frågan ju om dessa 100 poäng från ett u.ökad kurs räknas in i de vanliga obligatoriska 2500 poängen eller inte? Hoppas ni förstod vad jag menade och kan hjälpa mig ang den frågan.

    Mvh Casper

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    U-kursernas betyg räknas in endast i två fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger Meritpoäng.

    Enligt de reglerna som finns, kommer inte betyget i Idrott2 som U-kurs räknas in.

    Skulle du ex ej uppnå kraven och missa få Examensbevis - tar du ditt  studiebevis till komvux och gör planering mot examensbevis från komvux, där reglerna är lite annorlunda.. i den nya planeringen på komvux kan Idrott2 ingå som en ”vanlig kurs” och i så fall kommer det betyget sedan räknas in.

    Studie- och yrkesvägledare