melis

    Hej! Jag såg genom uhr statisk att Läkarprogrammet på GU hade 3244 st antal sökande våren2018, och nu inför våren 2019 är det endast 2991 st

    Kan detta innebära att intagningspoängen vt19 kommer ligga på ungefär samma som vt18?

    (ps vet att man inte kan förutspå exakt)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ofta blir det så att när färre söker, och om det samtidigt samma antal utbildningsplatser som ska tillsättas, så visar det sig att antagningsgränsen blev lägre; men det finns det inte något automatiskt samband (för att de få som söker kan alla ha högre meritvärde och högre resultat på högskoleprovet än sökande året innan...).
    Allmänt sett, brukar det vara något lättare att komma in om högskoleutbildningen börjar på våren, jämfört med hösten, men det går inte att säga hur det blir i framtiden.
    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Hej! Tack :-)

    • Mikael : Vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Tack snälla!