Eva

    Hej, Vår son började gymnasiet i måndags 19/8. Tyvärr visar det sig vara väldigt mycket strul direkt i början. Klassen är väldigt stökig och högljudd och ett flertal elever har nu gjort sena omval för att byta skola. Han har höga meritpoäng och är väldigt motiverad att gå i gymnasiet och vill inte ta ett sabbatsår. Poängen räcker till alla hans omval men då de flesta skolor i kommunen verkar vara fullbelagda så känns situationen nu väldigt jobbig. Det är många andra som har förtur trots lägre poäng då de gjort sina val innan sommaren. Min fråga är nu om han inte kommer in på något av sina sena omval vad finns det då för alternativ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Eva!
    Det är tyvärr så det ser ut på många skolor: stökiga och högljuda klasser... stora klasser också! Det är bl.a pga lärarbrist som klasserna blir allt större.
    Man kan alltid hoppas att det lugnar ner sig. Sedan är ju tanken att elever på gymnasiet får ta större eget ansvar: t.ex kan din son bedriva självstudier; i matte finns det en mycket bra sida - www.matteboken.se - där alla mattekurser är upplagda för repetition och självstudier.
    Även inom andra ämnen kan man många ggr bedriva framgångsrika självstudier, samtidigt som man går i skolan. det är mycket bra att lära sig skaffa kunskap på egen hand och använda läraren som handledaren (fråga vid behov). Den typen av studier brukar vara mest framgångsrik.
    VAD man behöver kunna - står ju i läroböcker i respektive ämne.
    ****
    Även om din son byter skola - var finns det garantier på att det blir mindre stökigt på den nya skolan? Det kanske blir ännu stökigare där... Det är ju våra "söta rara" ungdomar som stökar, inte lärare eller annan skolpersonal ... och till gymnasiet kommer eleverna "som de redan är" - med alla de "problem" som de konfronteras hemma och ute i samhället, med sina "inre" svårigheter i form av sjukdomar eller ångest eller osäkerhet - på olika sätt...

    Alltså, om din son kom in på rätt Program&inriktning - och skolan ligger lagom (inom pendlingsavstånd) långt från bostaden, så skulle jag försöka vara "nöjd" och utveckla ett eget studiesätt - sin egen inlärningsstil. Till hjälp kan vi rekommendera kika på bl.a gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Förslag på en "kreativ lösning"
    Ni, som är föräldrar i din sons klass - kan kanske "gå ihop" och bestämma att en förälder ska vara närvarande i skolan - varje skoldag och sitta på lektionerna och vara med på raster mm. Projekt "Jourhavande Vuxen i skolan", typ... även andra familjemedlemmar som mor- och farföräldrar, mostrar och farbröder, äldre syskon kan givetvis delta, tycker jag.
    Jag har svårt att tro att rektorn skulle säga emot det... men det är rektorn som är ytterst ansvarig, så fråga honom/henne först.
    Alltså, jag menar att om mamma eller pappa till någon elev sitter på lektionerna varje dag (alltså, olika föräldrar varje dag - för ingen har ju tid att gå i skola på heltid, om man har jobb... ).
    För det kan man använda sin semesterdag; flex/övertid och så finns det föräldrar som jobbar skift eller natt.
    En lärare som kanske är nyutexat/oerfaren eller tvärtom (nära pensionen) kanske inte kan, även om hen gör sitt bästa, få "pli" på 30 elever... det är den tuffa verkligheten som vi lever i, tyvärr.

    • : Vi är absolut medvetna om att det är stora klasser var manän hamnar och att det mycket väl kan bli lika stökigt i nästa skola/klass.
    • : Det som oroar oss är att vi nu i efterhand hört att denna skolan ses lie som ett "sista val" då det är stökigt där. Men fick bra tips på chatten här:)
    • Julia : Läs även utökningar av Annas svar, ovan. det kanske finns skolor där det är bättre disciplin (förhoppningsvis) men kan vara svåra att hitta och så är det rätt många som vill gå där, så det är konkurrens om platser där, kan man tänka sig... Jag tycker också att det kan mycket väl lugna ner sig lite längre in på läsåret, när alla har "bytt färdigt" och de mest omotiverade har hoppat av. Kan din son gå några timmar i år2 eller 3 på samma skola (studiebesök... prova-på) och se hur det är på lektionerna på fortsättningskurserna, från år2 - på samma skola, menar jag? Ännu en annan "kreativ lösning": Fadder-system - att eleverna i år3 åta sig bli "fadder" för en elev i år1; sådana "faddrar" kan kanske också sitta på lektionerna i år1 klasser (i alla fall ibland); det blir ju svårare att "stöka" när fler par ögon "bevakar".