Jelena
    Hej, jag har en fråga om tester för att välja yrke - det finns ju en del: personlighetstester, intressetester mm. men kan man lita på resultat? Jag har gjort några olika tester, svarar ärligt men får väldigt olika svar. ???
    Kan ni rekommendera någon bra, pålitlig test?
    Mvh
    Jelena

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Jelena,

    man kan inte blint lita på någon test. Detta pga även om man svarar ärligt, så kanske man inte har så bra självkännedom som de som konstruerade testet förväntar sig. :) Sedan finns det också viktiga faktorer som borde beaktas, som ej kan mätas i tester.
    Tester kan man ha som "kompletterande verktyg" till andra viktiga metoder/verktyg - som t.ex vägledningssamtal.

    Resultat man får från tester kan man /borde man, enligt min åsikt/ se som "diskussions-underlag" inför vägledningssamtal eller inför vidare informationssökning och egna funderingar på sin framtida yrkes-bana.
    Här skickar jag några länkar till tester som jag personligen kan rekommendera att man testar... :)
    >> Test inför gymnasieval på GymnasieGuiden.se
    och
    >> Personlighetstest på Framtid.se, en sida om yrken med ca 2 tusen yrkespresentationer.