Elise
    Har naturkunskap A och matematik A
    Förstår att jag måste få upp matten till tex matte 2a?
    Måste jag även läsa naturkunskap 2?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja, du måste läsa även naturkunskap -först 1a2 och sedan NK 2, det är heltidsstudier i 7.5 veckor; plus fem veckor matte 2. Du kan hinna med det till mitten på juni och kan därför söka till högskola till hösten; sista dag att söka är i år 16 april; sista Kompletterinsdag är 21 juni.

    • : Ursäkta är lite trög men jag har naturkunskap A från gymnasiet så då borde det väl räcka med Naturkunskap 2 nu? Kommer läsa på distans
    • Mikael : NK A motsvarar NK 1a1; nästa kurs är nk1a2 och nästa är NK 2. Du kan söka och kanske blir antagen till nk2 direkt men det kan bli svårt för dig att få godkänt betyg pga du har sedan innan läst för lite naturkunskap .
    • Mikael : Den kursen du har "missat" och som är ny, sedan 2011, är NK 1a2 och går ut på studier på heltid på 2,5 veckor, dvs arbetsinsats på 100 timmar.
    • : Ok ja jag ska försöka, tycker om ämnet så borde inte bli allt för svårt. Räcker det att läsa en sorts matte som 2a?
    • Mikael : Enligt de Formella kraven räcker godkänt i matte 2a, dock visar det sig att många med endast godkänt, inte högre betyg, i matte 2a har mycket svårt att hänga med i sjuksköterskeprogrammet ... Ibland slutar det med avhopp. Några sakkunniga tycker att kravet borde höjas vad gäller matte.
    Läs alla kommentarer