Petra

    jag tog studenten i år och har tänkt göra en prövning i matematik 1c ( som jag redan är godkännd i men vill höja). ifall jag gör denna prövningen, kommer jag ändast in i BII nu då istället för BI eller kommer jag in i båda grupper fast med olika betyg? hur funkar det?

    • SYV-besökare : Du kan göra prövning i matte 1a (eller 1b) där det är lättare att få högre betyg; och betyget i matte 1, oavsett om det är 1a, 1b eller 1c kommer räknas in i stället för ditt nuvarande betyg matte 1c.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Petra;

    om du höjer ditt betyg i matte 1, kommer du prövas med det lägre meritvärde i BI, direktgruppen och samtidigt i BII, med det högre meritvärde, som du får genom en Komplettering. Detta om du redan innan någon komplettering var BEHÖRIG till den högskoleutb., som du söker till.

    Och jag håller också med info i kommentaren i din fråga: du kan/får göra prövning i en lättare kurs på samma nivå och betyget kommer räknas in i stället... på samma sätt kan betyg i Matematik 2a räknas in i stället för 2b eller 2c och betyget i matte 3b räknas in i stället för 3c.

    Mvh
    L.

    Liselotte
    • : hej vad bra att veta! men jag förstod inte riktigt din förklaring på B1 och b2 frågan, kan du förklara en gång till, tack
    • Julia : Om du direkt efter gymnasiet, utan några kompletteringar, är behörig till den högskoleutb., som du söker prövas du med de betyg som finns i ditt exam.bevis i BI, direktgruppen. Om du genom en komplettering Höjer ditt meritvärde prövad du med högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen (detta samtidigt som du även prövas i BI, men i BI prövas du med det ursprungliga, lägre, meritvärde). Du prövas alltså till samma utbildning både i BI och i BII men med Olika meritvärden i vardera urvalsgrupp.