Isak
    Hej!
    Jag ska plugga upp mina matte-betyg på komvux men undrar vilken kurs jag ska börja med. Jag vill kunna plugga tekniska utbildningar på högskola/universitet.

    Just nu har jag bara kursen matte 1b klar.
    För att plugga matte 2c krävs ju tydligen matte 1c.

    Ska jag då börja med matte 1c och sedan gå på matte 2c?
    Eller är det mer produktivt att gå direkt på 2b och sedan 3b?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej;
    tekniska utbildningar på högskolenivå kräver godkänt betyg i Matematik4.
    För särskild behörighet behöver du just matte4-betyget och vilka betyg, förutom matte 1, du har innan du får betyget i matte4 spelar ingen roll.
    Du kan till och med skaffa dig kunskaper genom självstudier och direkt göra prövning i matematik 4. Innehåll i olika mattekurser kan du se på bl.a www.matteboken.se

    Jag skulle rekommendera att du nu söker, om du vill läser kurser på komvux:
    Matematik 2c och sedan 3c och sedan4.

    Men godkänt betyg i matematik 1b är du behörig läsa matematik 2c. Jag tror inte komvux vill ge dig plats på matte 1c, för att de kan direkt anta dig till matte 2c, men om du får chansen att börja med 1c - om du vill repetera och fördjupa dina kunskaper inom matematik, läs i så fall matematik 1c, 2 c, 3 c och sedan 4.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket!
    • : Det är inget jag kommer sakna när jag hoppar på matte 2c då? Alltså är det något jag missar när jag inte tar 1c kursen först? Jag har ganska lätt för matte
    • Milla : Innehåll i olika mattekurser kan du se på www.matteboken.se - c-spår i matte är mer inriktat på Naturvetenskap och b-spår - på Ekonomi; en liten del av kurserna matte 1b och 1c är lite olika... exakt vilka måste man fråga en mattelärare om. Om du räknar igenom matte 1 kursen på www.matteboken.se borde du vara bra förberedd inför matte 2c, tycker jag. Formellt är man behörig till matte 2c även efter matte 1a som är en ännu lättare kurs än 1b.
    • : Tack så mycket! Mycket bra sida ni har här. Mycket användbar info.
    • Julia : Tack Isak, vi gör vårt bästa! Du kan rekommendera vår sida till de du känner har frågor om yrken och studier. Och alla är också välkomna ta del av info på www.framtid.se - sajt om 2.ooo yrken!
    Läs alla kommentarer