Leo Tobi Akintola
    Om jag väljer Handels, inriktning administration, kan jag då läsa in kurserna i engelska och svenska för grundläggande behörighet till högskola, och även läsa samma mängd företagande entreprenörskap som man läser på Ekonomi?
    • : På Handels som är Yrkesprogram kan du läsa som Lärling och få 1000 kr. extra i Lärlingsersättning. Det kan man ej på Ekonomiprogrammet. Men på Ekonomiprogrammet är det ofta möjligt att testa på Ungt Företagande - driva ett eget företag under ett år, vilket är spännande och bra träning inför framtiden om man vill bli Egen företagare/entreprenör - http://www.ungforetagsamhet.se

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Kurser för Grundläggande behörighet har alla elever rätt att läsa. Det är bara att säga till om det på din gymnasieskola.
    Vad det gäller Företagande/entreprenörskap - se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HA.pdf
    Man får läsa
    en 100 poängskurs Entreprenörskap & företagande - inom Programfördjupningen.
    Man får också läsa Företagsekonom 1 och 2. Kurser i Presonlig försäljning 1, 2 och 3 kanske också kan vara av intresse för dig. De får också läsas som Programfördjupande på HA.

    Sedan har du också 100 poäng kvar att välja inom Individuellt val. De andra 100 poäng inom Individ.val upptas av Svenska/svenska som andraspråk 3 (se längst ner på sidan, på länken ovan - Tips från SYV). Och där kan du kanske läsa en kurs Entreprenörskap, 100 p.

    Vilka kurser man läser på EK, kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Jag hoppas du fick nu svar på din fråga. Återkom gärna om du undrar över något mer.
    Lycka till med din studieplanering!
    ANNA