Madeleine
    Hej, jag funderar på att läsa antingen ryska eller franska efter studenten. Jag har läst franska på gymnasiet och efter att ha sökt på antagning.se ser jag att det finns flera olika namn på franskakurserna. Vad är skillnaden på franska 1, franska A och grundkurs i franska? Är någon av kurserna mer meriterande eller svårare än andra? Vilken är att rekommendera?
    • Anna : När du skriver "meriterande", vad tänker du på i så fall?
    • : Jag vill ev. gå diplomatprogrammet och menar om någon av kurserna t.ex franska A väger tyngre än grundkurs i franska. Om någon av kurserna är svårare dvs.
    • Anna : För diplomatprogrammet behöver du minst Kandidatexamen (3 års studier på högskolenivå) och Väldigt bra kunskaper i språk, på hög nivå.
    • Anna : Har du eller kommer du att få Godkänt betyg i Franska 3?
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett svar och utökning av svaret, se nedan.
    • : Jo jag tänker läsa dubbla kandidatexamen men jag tänker utöver det även läsa kurser i språk. Jag hade A i både franska 3 och franska 4 och läser nu franska 5. Min fråga var om det är någon skillnad på kurserna och vilken av dem som är svårast.
    • Anna : Du går gärna samråda med studievägedare på just den institutionen där utbildning i franska ges, där du vill läsa. Jag känner inte till att det är någon större skilland på Franska A, Frnaska I eller Grundkurs (detta för att de kräver samma behörighet och är kurser i samma omfattning, dve 30 hp - då borde det "i princip" vara samma kurs).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej,

    Franska I (exempel su.se/sok-kurser-och-program/fr1) eller Franska A kräver för behörighet  Godkänt betyg i Franska 3 (steg 3 i Franska, i det gamla systemet);
    däremot krävs inte några kunskaper i franska eller ryska eller ngt annat språk om det är "Förberedande kurs" som också kan kallas för "Introduktionskurs".

    Om du menar lu.se/lubas/Franska:Grundkurs och vill jämföra med Franska A och Franska I, så har de samma krav på behörighet (godkänt betyg i franska 3) och samma omfattning, 30 hp., och är därför "lika mycket värda" (dock kan de innehålla lite olika "moment"; de behöver inte vara identiska).