Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31937 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'speciallärare' (37 st.)
-
Komplettera till specialpedagog?
Jag är utbildad speciallärare och vill gärna komplettera min utbildning till att bli specialpedagog Hur går man tillväga??
Hej,du kan antingen söka till specialpedagogprogrammet och när du är ANTAGEN ansök om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och du får svar ang.vilka delar av specialpedagogprogrammet som du... Läs hela svaret -
Speciallärare, vilken utbildning ska jag välja först?
Hej! Kan jag plugga till speciallärare om jag först utbildar mig till grundlärare för fritidshem 180hp, eller krävs det alt. är det bättre med en annan lärarexamen med högre hp, till exempel grundlärare 4-6 på 240 HP. Jag vet att det...
Hej!Det vi vet om yrket Speciallärare berättar vi i yrkespresentationen på framtid.se/yrke/speciallarareFör att bli behörig Speciallärare behöver man få ut... Läs hela svaret -
Förskollärare som vill byta riktning?
Hej! Jag är nyutbildad förskollärare, vill arbeta med barn och något meningsfullt. Vad kan jag studera till eller vilka kurser skulle ge mig bredare jobb möjligheter för att bygga på min utbildning?
Hejsan,min första tanke är att du bör samråda med studievägledare på förskollärarprogrammet; hen borde få liknande frågor ganska ofta och kan säkert ge bra tips... Läs hela svaret -
Hur kan jag vidareutbilda mig som lärare F-3?
Hej! Jag har en tid funderat på att utbilda mig till ämneslärare på gymnasiet men nyligen har jag börjat tänka om och tror att jag snarare är mer intresserad av att bli lärare i grundskolan med inriktning F-3. Det jag undrar är hur...
Hej,jag vill börja svara på din fråga om "lektor"; ett karriärsystem för lärare med tvåkarriärsteg: Förstelärare och... Läs hela svaret -
Speciallärare utbildning även utan jobb?
Hej! Jag utbildar mig till speciallärare samtidigt som jag arbetar. Jag undrar om jag kan fortsätta utbildningen även om jag slutar jobba?
Hej,du får gärna ställa din fråga till studievägledare på den institutionen där du läser till speciallärare. -
Vill bli lärare, tips?
Hej, Jag känner mig ganska kluven just nu. Jag vill bli lärare och har studerat komvux i två år nu för att få en gymnasieexamen. Jag har en examen nu men behöver matematik 2 för att bli behörig för lärare f-3. Matematik läser jag...
Hej!Engelska är i Sverige nästan som "andra modersmål" för väldigt många. Eleverna börjar läsa engelska tidigt, de tittar på filmer och lyssnar till sånger på... Läs hela svaret -
Jag vill bli något inom socionom?
Hej Jag är grundlärare f-3 och vill läsa en master/vidareutbilda mig, men jag är mer sugen på socionom/något med inriktning att arbeta med barn som har det svårt. Tips? på utbildning? vad jag kan göra? vill helst inte behöva läsa 3...
Hej Sabina!du skriver om att du vill jobba med barn "som har det svårt". Barnen kan ha de svårt på olika sätt. T.ex om barnen har svårt att lära sig läsa, skriva och räkna... Läs hela svaret -
Läsa ikapp på IMV?
Om man går programinriktat val läser man ju i den "vanliga" klassen och läser ikapp det man saknar för behörighet vid sidan av. Får man undervisning/handledning i dessa vid-sidan-av-ämnen eller måste man klara det på egen hand? Om man...
Hej Lovisa! Tanken är att eleven som läser ikapp får hjälp, antingen av en speciallärare eller av en vanlig ämneslärare men i en liten grupp eller individuellt men hur det i praktiken blir är olika... Läs hela svaret -
Förskollärare till speciallärare?
Hej! Jag tar snart examen för förskollärare och vill så gärna vidareutbilda mig till speciallärare. Jag läste att man behöver jobba i minst 3 år för att ha behörigheten till att söka till programmet. Min fråga är då, om jag kan jobba i förskoleklass i 3 år och sedan söka till speciallärare inom...
Hej!Behörighet till det programmet som du vill söka till beskrivs så här:Lärarexamen med inriktning mot grundskola eller gymnasieskola med minst 22,5 hp i svenska/läs-, skriv- och... Läs hela svaret -
Skillnaden på utbildningarna?
Hejsan Jag har nu läst lite om speciallärare och specialpedagog, men förstår inte riktigt skillnaden på dem. Speciallärare så hjälper man barn som behöver stöd, men det jag inte förstod vara matematikutveckling. Innebär det att...
Hej Leah,för att bli en speciallärare eller en specialpedagog tar man ut lärarexamen, jobbar sedan i några år och efter det söker till ett påbyggnadsprogram för... Läs hela svaret -
Utbildning till specialpedagog eller speciallärare?
Hej! Jag har gått gymnasiet (natur-natur) och skulle nu gärna vilja bli lärare. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till specialpedagog eller speciallärare efter det att jag gått en lärarutbildning. Vad behöver jag gå för att bli...
Hej, du får gärna läsa info på framtid.se/yrke/specialpedagog och på Framtid.se/yrke/hogskolelarareAtt undervisa blivande lärare kan man på olika sätt: som... Läs hela svaret -
Gymnasieexamen?
Hej. Jag klarar inte gymnasiet... har endast 450 poäng. Vad kan jag göra? Vill inte vara arbetslös resten av mitt liv, står nästan överallt att man inte kan komma någonstans utan gymnasieexamen. Jag känner mig otroligt värdelös och uppgiven....
Hej Nora,det är mycket svårt att ge allmänna råd i den situationen som du befinner dig i. Tips jag kan ge är att du pratar med SYV på komvux, med arbetsförmedlingens personal och ser vilka jobb man kan... Läs hela svaret -
Är fysik och biologi i 7an kopplat till fysik och biologi i 8an/9an?
Jag undrar om fysik 7 och biologi 7 är kopplat till fysik och biologi i 8an och 9an. Dvs behöver man kunna fysik och biologi i 7an för att klara av 8ans och 9ans? Mitt barn har fått F i ett antal ämnen och behöver därför prioritera vilka jag ska...
Hej Stefan,om vad som gäller för ämnet fysik i grundskolan - var god se skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-fysik och på skolverkets hemsida finns även... Läs hela svaret -
Socialpedagog eller fritidsledare?
Hej! Jag har länge varit intresserad av att jobba med människor, speciellt barn/ungdomar, som lever i svåra förhållanden eller som har det svårt i skolan och har därför sökt in till en utbildning som socialpedagog, med mångkulturell...
Hej,menar du i fråga nr.1 den här yrkeshögskoleutbildningen: utbildning/mangkulturella-finska-folkhogskolan/behandlingspedagog-med-interkulturell-profil ? Vad är det för skillnad på... Läs hela svaret -
Vilka åldrar kan en specialpedagog/speciallärare jobba med?
Jag funderar på att läsa till grundskollärare med drömmen om att vidareutbilda mig till specialpedagog eller speciallärare. Om jag läser till lärare 4-6, har jag då möjlighet att utbilda mig till speciallärare/specialpedagog och jobba med...
Hej Elinasom behörighetkraven är formulerade till Specialpedagogprogrammet (För tillträde till utbildningen krävs avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga