SYV

    Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej SYV,
    vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
    Vidare gäller:
    Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
    Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.

    När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).

    Exempel:
    eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
    Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).

    Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill komplettera Annas svar.
    Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
    Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
    Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
    ****
    Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
    ****
    Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
    På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
    Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
    Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
    Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.

    Frågor och svar taggade med 'autism' (8 st.)

    • Wernah

      Vilka alternativ har jag när jag slutar gymnasiet?

      Hej, jag är 18 år och går mitt sista år på skolan där jag läser in grundskoleämnen. Jag läser även programmering 1. Jag undrar vilka alternativ/val jag har efter jag har slutat skolan? Jag är väldigt intresserad i programmering och har diagnoserna Autism och ADHD.

      Milla : : Hej!Yrken inom DATA/IT är i Sverige, för det mesta, icke-reglerade; det betyder att hen som anställer (arbetsgivare) får fritt bestämma vem hen anställer (med vilken utbildning... Läs hela svaret
    • Mio

      Hur väljer jag vad jag ska plugga?

      Hej! Jag heter Mio och går tredje året på Rytmus i Sickla. Det börjar bli dags att veta vad jag ska göra efter gymnasiet, men jag har för många val och vet inte vad jag ska välja. Just nu går jag musik på gymnasiet, och både musik...

      Mikael: : Hej Mio! Jag ska samråda med kollegorna och vi ska återkomma med ännu ett svar men just nu vill jag försäkra dig om att du är ute i god tid: ansökan till utbildningar som börjar i... Läs hela svaret
    • Jenny

      Söka i "Fri kvot" om man har högfungerande autism?

      Hej, min son går i 8an i vanlig skola. Han har högfungerande autism. Han har alltid haft väldigt svårt för de praktiska ämnena som slöjd, hemkunskap, musik, gympa och bild. Han har betyg E i alla dessa ämnen. Han klarar dock av övriga ämnen...

      Julia: : Hej,det finns inga nackdelar om elevens "skola" skriver motivering om varför eleven bör prövas i Fri kvot; han konkurrerar i så fall även på "det vanliga sättet" och... Läs hela svaret
    • Philip

      Jobb utan Matte 1a?

      Hej jag går djursjukvård/naturbruk I tvåan och har alltid haft svårt med matten sen första dagen med näsan i boken. Jag har autism och jag och min lärare funderar på om vi bara ska ge upp på matten över huvudtaget. Iallafall, finns det...

      Liselotte: : Hej Philip,gör ditt bästa inom matte. Jag tycker inte du bör ge upp.Men om du inte uppnår godkänt nivå i matte 1 så borde du ändå kunna få jobb, tycker jag. Jag hoppas du kan få... Läs hela svaret
    • Mia

      Lantbruksskola för autism?

      Hej Vår son Mattias bor på ett boende i Vingåker med personal under hela dygnet pga. sina svårigheter kring hans autism och adhd samt ocd. Mattias stora intresse är lantbruk och maskiner samt lantbruksdjuren. Både skola och boende tror att det skulle passa Mattias perfekt att gå på...

      Milla : : Kika gärna på gymnasieskolorna som finns i listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=AST&program=12&profession=&variant=&sport=&county=&municipality_id=&order=default I vilken... Läs hela svaret
    • Studie- och yrkesvägledare

      Skolor för elever med Autism?

      Hej. Jag undrar ifall ni kan tipsa om gymnasieskolor som erbjuder program för elever med autism + ADHD? Eleven som jag har i åtanke saknar fullständiga betyg från grundskolan (ganska många dessutom) och har behov av mycket stöd i en liten undervisningsgrupp. Hen har idag en elevassistent på...

      Daniel: : Hej Sara, kika gärna på >> burgardens-utbildningscentrum i Göteborg.
    • Elliott

      Behov av resurs?

      Hej, jag har hoppat av gymnasiet nu för 2a gången och egentligen vill jag inte gå i skolan alls men samtidigt vill jag ha ett gymnasieintyg. Har även lite speciella behov som lutar åt autism/asperger som verkligen måste uppfyllas om jag ska kunna gå i skolan. Dessutom har jag en svår...

      Anna: : Hej Elliott! Mycket olyckligt att du känner att du ej kan gå i skola, i alla fall inte just nu; eller inte i den skolan som du fick plats på. Jag undrar om du har gjort någon sort utredning och fick "diagnos" eller om... Läs hela svaret
    • Charlie

      Komvux för personer med NPF?

      Hej, jag undrar vilka komvux i Stockholmsområdet som har specialanpassade utbildningar för personer med neuropsykiatriska funktionshinder, eller mer specifikt för personer med autismspektrumstörning.

      Julia: : Hej Charlie! Komvux är det i den kommunen i vilken man är folkbokförd i, som man söker till - inte inom "Stockholmsområdet". Sedan kan kommunen köpa utbildning på komvux i en annan... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga