Hej SYV! Jag funderar över hur man på ett pedagogiskt sätt kan förklara skillnaden mellan de olika inriktningarna på IM. Har ni ett förslag? Skillnaden är ibland svår för föräldrar att greppa. Programinriktat val innebär att man går på programmet. Innebär det då att man tar examen samtidigt som klasskompisarna? Hur går det till att plugga upp det kärnämnet man saknar samtidigt som man går sitt vanliga program? Innebär det att man läser fler timmar än klasskompisarna som kommit in och varit behöriga? Tacksam för hjälp med att förklara de olika im varianterna på ett ingående och pedagogiskt sätt. Mvh
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31983 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
2 Svar
Hej SYV,
vi beskriver olika IM-program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM - så jag vill börja med att hänvisa till info som finns på GymnasieGuiden.
Vidare gäller:
Programinriktat val är en Ny utbildning, som ej funnits förut. Den finns från 1 juli 2019 - alltså ska för första gången erbjudas från hösten 2019. Det som är "mycket intressant", tycker jag, att det är, enligt Skolverket, frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på den utbildningen. Å andra sidan, står det att "kommunen är skyldig att se till att de elever som är Behöriga till Programinriktat val, erbjuds platser på en utbildningen" /men det är inte sagt att eleven får då gå på just det programmet som hen vill.
Exempel: Kommunen kan t.ex säga att alla elever som inte är behöriga till nationella program, men som är behöriga till programinriktat val, erbjuds platser på VO, vård- och omsorgsprogrammet eller på Industri-tekniska programmet. Men det är inte alls säkert att just "din elev" vill eller över huvudet taget, passar att gå på ett av de programmen.
När man väl går på Programinriktat val, kan jag tänka mig att det blir ungefär som det var på PRO (den "gamla" utbildningen som idag ännu finns, men upphör till hösten); jag gissar på att i de ämnen eleven inte har godkänt betyg i, läser hen på grundskolenivå (antingen i en liten grupp eller sitter i klassen, men har en annan lärobok framför sig - detta beroende på vilka resurser skolan har).
Exempel:
eleven är inte godkänd i matematik grund; elevens klass på gymnasiet läser matematik1, och eleven de på de timmarna läser Matematik Grund (om hen får gå iväg och sätta sig någonannanstans med speciallärare - borde vara idealiskt, men det är tveksamt att de resurser finns på alla skolor...). I praktiken kan det bli så att eleven får sitta kvar men räkna på egen hand i boken för åk9 när resten av klassen räknar i boken Matematik1.
Tanken är den att eleven ska läsa ikapp och få godkänt betyg i matte för år9 och sedan även hinna under gymnasietiden få godkänt betyg i matematik 1 (vilket räcker för att ta examen - även på de program som obligatoriskt läser matte 2 och 3 kan man i så fall ha F i matte 2 och 3, och uppnå kraven för examensbevis).
Eftersom Programinrikt.val > är en ny utbildning - är det ingen som vet exakt hur det blir.
Hej,
jag vill komplettera Annas svar.
Du frågar: Skillnaden mellan olika inriktningar på Introduktionsprogrammen(IM)?
Det är från hösten 2019 fyra IM-program som kommer att finnas.
Språkintro är det för "nyanlända" med diverse olika tidigare utbildningsbakgrund, men det gemensamma för dem är att de behöver lära sig Svenska. De läser huvudsakligen SAS, svenska som andraspråk + kan läsa andra ämnen också.
****
Individuellt alternativ är ett bra upplägg men dyrt för kommuner att erbjuda. På Individ.alternativ görs Individuell studieplan: praktik kan ingå; man kan blanda kurser från grundskolan och gymnasiet; elever kan även gå på "helpraktik" (alltså vara inskrivna på gymnasiet men gå på praktik i stället). Det är mycket personal (fler kuratorer, SYV-ar och skolsköterskor per elev på den utbildningen; den brukar också ha en egen rektor). "Särskilda skäl" ska finnas för att kommunen ska vara tvungen att skriva in eleven på den utbildningen.
****
Då står "valet" för obehöriga till nationella program mellan yrkesintro och programinriktat val.
På yrkesintro är målet att Lära sig ett yrke och bli anställningsbar. Man behöver inte uppnå godkända betyg i några kurser, men givetvis är det bra om man gör det. Behörighet till yrkesintro är: kunskaper i svenska motsvarande år6 i grundskolan + intresse för valt yrke. Nästan "vem som helst" passar in i den beskrivningen. "Intresse för yrket" kan ju ändras från idag till imorgon...
Att lära sig ett praktiskt yrke som t.ex Bilmekaniker >> - är ett bra alternativ för vissa elever. Det är inte alls förbjudet att uppnå godkända betyg på yrkesintro, men det är inte huvudmålet.
Uppnår man behörighet till nationella program efter 1, 2 eller 3 år på yrkesintro - kan man "gå över" till ett nationellt program (till och med det året man fyller 19 hinner man söka till år1 på gymnasiet - annars så kan man läsa mot examensbevis på komvux, sen).
Jag känner personligen några fall då eleverna gick 3 år på yrkesintro och sedan 3 år på ett nationellt program och tog examen.
Frågor och svar taggade med 'hoppa in i åk2' (5 st.)
-
hur kan jag börja gymnasiet fast jag är 18 år?
hej, I årskurs 9 hade jag inte betyg i engelska och svenska och efter det började jag i yrkesintroduktion och efter 1 år kom jag in i ett nationellt program och efter det började jag må psykiskt dåligt och hoppade av gymnasiet. Nu när jag mår...
Hej Joel,t o m det året du fyller 19 år kan du bli antagen till gymnasiet. Senare är det komvux (kommunal Vuxenutbildning) som du vänder dig till. Mitt bästa förslag är att... Läs hela svaret -
Läst första året på IB och vill byta till ekonomi till åk 2?
Hej! Har ni någon erfarenhet av att ta emot elever som läst IB-programmet till ett nationellt program till åk 2? Var och hur kan man översätta kurserna dessa elever klarat eller är det bättre om eleven börjar om åk 1 i stället? Tack på förhand!
Hej Jon,vi vet att det har hänt att elever togs in i år2 på de nationella programmen (Samhällsvet. och Naturvet.programmen) efter pre-IB (första året på... Läs hela svaret -
Går det att byta till en annan 2a?
Hej. Jag går första året på Teknikprogrammet. Jag tycker det är så himla tråkigt och tycker verkligen inte att jag får ut någonting av det jag gör i skolan. Jag går halv 9 till 17 tre dagar i veckan och har seriöst minst ett prov i veckan fram till sommarlovet plus massa matte och fysik. Blir...
hej Erik, det är inte bra att du tycker att det är tråkigt och känner att du kanske valde fel program. Om det blir roligare i åk2 eller inte för dig - är det svårt för mig... Läs hela svaret -
IB utbildning utan pre-IB år?
Hej jag läser just nu ett år high school i USA och funderar på att byta till IB utbildning när jag kommer tillbaka till Sverige. Jag har läst hotell och turism programmet på DCC Stockholm och känner inte att det är tillräckligt utmanande. Jag har tankar på att studera mera utomlands och tänker...
Hej Emma! Du får hemskt gärna ta kontakt med IB-koordinatorer på alla de gymnasieskolor som du kan tänka dig att läsa på. Det är ganska många sökande till IB-skolorna (till alla... Läs hela svaret -
Kan man fortsätta med sitt gymnasieprogram på en ny skola i tvåan?
Hej! Jag går på ett samhällsprogram i Lund i ettan. Jag hamnade i en mycket dålig klass där vänner är en bristvara. Jag funderar på att byta skola (går på katte) och min fråga är om man kan fortsätta med samhällsprogrammet till höst, fast på en annan skola? Känner inte att det är hållbart att...
Hej Henrik! Det är inte en rättighet att byta skola, men många byter. Här gäller det att vara envis, flexibel och även ha lite tur. I Lund finns det idag 7... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga