Hej, jag undrar vad som menas med 'för enskild' i valet nedan: Introduktionsprogram>programinriktiat val mot estetiska programmet, för enskild, special pedagogisk verksamhet, profil AST. Och sen vad som menas med 'Individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram>individuellt alternativ, specialpedagogiskt verksamhet, Profil AST mot speldesign Och slutligen vad menas med valet 'individuellt alternativ' i valet nedan: Introduktionsprogram> individuellt alternativ. Vår SYV på skolan har sagt att min dotter ska välja Introduktionsprogram mot ett programinriktiat val eftersom hon saknar betyg i matematik. Jag förstår vad det betyder. Men eftersom hon söker ger AST har autism så ser valen på gymnasieantagningen lite olika ut och jag förstår inte skillnaderna. En ytterligare fråga är att OM hon nu skulle få ett betyg i Matematik i Juni, då blir hon helt plötsligt inte behörig till dom valen hon nu har gjort med Introduktionsprogram mot programinriktade val. Ska hon då redan nu lägga in ansökningar till dom program hon inte är behörig till bara i fall om att? Och ska dessa val ligga först eller sist? Tack :-)
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32052 frågor besvarade.
Skillnaden mellan olika val i ansökningar till programmen?
1 Svar
Hej,
jag tycker det är mycket bra att lägga många valalternativ i gymnasieansökan och då både för "obehöriga" och för "behöriga" - hur behöriga och obehöriga-alterntiven ligger spelar mindre roll pga gymnasiesökande prövas till första/högsta alternativet först och då kan på det alternativet bli svar: OBEHÖRIG, och då tittas det på nästa alternativ, nr.2 som om det alternativet var första/högsta... och så går man neråt ... men så fort man blir ANTAGEN så kommer det på lägreprioriterade alternativ stå PRÖVAS EJ.
Ang. innehåll och behörighet till olika IM så uppger vi det vi vet om de utbildningarna bl.a på
gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA och gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV - och vad gäller IMV så får den utbildningen anordnas för Grupper eller för enstaka elever - så om det i gymn.antagningen står "för enskild", så gissar jag på att de menar att det inte en grupp elever som undervisning ska anordnas för utan på individuellt basis (med individuell studie-/handlingsplan).
Frågor och svar taggade med 'reglerna kan förändras' (3 st.)
-
Juridik k köpenhamn?
Hej, Jag vill plugga juridik i Köpenhamn. Min merit är i det danska systemet 9,0 och förra året låg antagningen på exakt 9,0. Jag har därför övervägt att söka en stand-by plast istället. Då det är den enda utbildningen...
Hej,det bästa råder jag kan ge dig är att du ställer dna frågor till antagningen på den "skola" där du vill komma in på utbildningen. Oavsett vad ngn annan skulle säga till dig,... Läs hela svaret -
Hur blir man specialisttandläkare?
Hej! Jag är intresserad av att bli specialisttandläkare. Efter att man har läst tandläkarutbildning i fem år, vad ska man göra för att bli specialisttandläkare. Jag har läst att man behöver först jobba som allmän tandläkare i...
Hej,du är intresserad av yrket Specialisttandläkare. Vägen till det yrket är lång. Grundutbildning till tandläkare (tandläkarprogrammet) tar 5 år, och sedan ska man, enligt de... Läs hela svaret -
Socialt arbete eller samhällsanalys?
Hej, jag står att välja mellan två program på högskolan, vad är skillnaden mellan samhällsanalys i Örebro och organisation och ledning i arbete och välfärd inriktning socialt arbete? Jag har kollar upp dem och det skiljer sig en del mellan vilka kurser man läser. I samhällsanalys läser man...
Hej Katarina, att välja det programmet som för dig känns roligare och/eller mer passande - är en mycket god idé. Eftersom de utbilndingar och yrken som du är intresserad av - inte faller... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga