Emil
    Hej,
    Går sista året Ekonomi på gymnasiet nu. Fråga min lärare om att skippa läsa Matematik 3B och då sa han att jag var tvungen att lägga till en kurs. Men måste jag det? Jag kan väll ta studenten Ändå?
    • Mikael : Vilken inriktning på Ekonomiprogrammet går du: inriktning "ekonomi" eller inriktning "juridik"? Det är viktigt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,

    om du idag ej läser på Mer än Heltid, dvs inte har någon Utökad kurs, då måste du "byta" till en annan kurs för att få ihop tillräckligt med poäng till att uppfylla kraven för Examensbevis.

    Dessutom är matte 3b en OBLIGATORISK kurs på Inriktningen Ekonomi. Så, om du läser inriktning Ekonomi, måste du få BETYG (F-betyg är ok) som ska in i ditt examensbevis. Utan betyg i matte 3b kommer du inte uppfylla kraven för examensbevis från inirktning Ekonomi på EK.

    På inriktningen Juridik är matte 3b en valbar kurs. Här kan du välja en annan kurs i stället för matte 3b.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    P.S: ang. "hoppa av" kurser på gymnasiet. Om du idag läser heltid, och hoppar av någon kurs... kommer du i fortsättningen läsa på deltid och har i så fall ej längre rätt till Studiebidraget från CSN.