Rebecka
    hej! Jag gick ut gymnasiet 2009. Samma år valde jag att höja ett par av mina betyg. Jag har studerat kurser på universitetet och pluggar just nu Konstvetenskap. Jag har svårt att förstå hur jag räknar ut mitt snittbetyg och meritvärde. Det känns som en snårig djungel.. jag förstår att det beror på vilken utbildning jag vill söka. Jag har tittat på psykologprogrammet och alltid trott att jag inte har möjlighet att komma in på någon utbildning i Sverige. Jag funderar nu på andra vägar.. men min fråga är alltså om jag kan få hjälp att räkna ut mitt snittbetyg+meritvärde om jag skulle söka psykologprogrammet vid ett svenskt universitet? mvh /Rebecka

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    ta dina betyg till syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. SYV-en på komvux kan söka expert-hjälp om hen själv inte vet hur hen ska svara på dina frågor.

    Annars så är det bara att göra en ansökan - på www.antagning.se

    Gör du en ansökan blir Antagning.se tvungen att svara om du är behörig och sedan Om du är behörig, även räkna ut ditt meritvärde.
    Det är ju ändå det som antagning.se tycker som kommer att gälla, helt oavsett vad du eller vi räknar fram.

    Har du fått Slutbetyg, när du gick ut gymnasiet år 2009?

    Reglerna finns att ta del av på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/ men det är den tolkning som Antagning.se gör, som gäller.

    Som Behörig sökande kan du komma in med rätt så låga betyg, om du har tillräckligt högt resultata på högskoleprovet.