Rebecka
    Hej!
    Jag undrar om man kan bli kurator genom att läsa till sjuksköterska först? Hur går man isåfall vidare efter det? Sedan vet jag även att den vanligaste utbildningen för att jobba som kurator är socionomutbildningen, men blir man kurator direkt efter den utbildningen eller behöver man läsa till något. Finns det fler vägar att gå för att bli kurator? Jag har inte speciellt bra meritvärde just nu, 14.70 tror jag det ligger på. Behöver dessutom läsa upp matten då jag bara läst matte 1b. Om man gör högskoleprovet, behöver man ändå ha behörighet på samma sätt då, eller kan man komma in på bara högskoleprovet? Många frågor blev det!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka!

    Om behörighet till högskoleutbildningar - man måste bli behörig. Högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli behörig. Så matte 2 behöver du godkänt betyg i - både till Socionom>> och till Sjuksköterska>>

    till Sjuksköterskeprogrammet krävs det dessutom även godkänt betyg i Naturkunskap 2, men det kanske du redan har.

    till både Socionom och till sjuksköterskeprogrammet krävs det också godkänt betyg i Samhällskusnkap 1b, men det tror jag att redan har det.

    Läs om yrket Kurator>> och ang. hur man får jobbet som kurator så finns det exemepel när man direkt efter Socionomutbildningen fick jobb som kurator, men det är inte ofta det blir så. Ofta måste man jobba i några år efter socionomutbildningen och/eller gå en påbyggnadsutbildning på ett år, t.ex... Det finns många olika påbyggnadsutbildningar efter socionomprogrammet.

    Att man som sjuksköterska jobbar som kurator känner vi inte några exempel på.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare