Wilma
    Hej!
    Till hösten 2019 börjar jag gymnasiet. Jag undrar hur det funkar när man ska söka till gymnasiet i en annan kommun? Till sommaren så ska jag flytta till en annan kommun. Jag vet att man har ''förstahandsplats'' i sin hem kommun men hur blir det då om man flyttar? Alltså när jag söker i annan kommun. Jag vill ju verkligen komma in på den linjen som jag önskar!! Hjälp mig! // Wilma

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Wilma,

    fristående gymnasieskolorna gör ingen skillnad på elever som är folkbokförda i deras kommun och andra kommuner; det är därför smart att i din situation söka bl.a även till fristående skolorna, om de erbjuder den utbildningen som du vill gå.
    Annars så kan du se om en ny kommun ligger inom samma "upptagningsområde" som din gamla kommun.
    Hur upptagnings-gymnasieantagnings-områdena ser ut kan du se på antagningskanslier.se - och inom samma upptagningsområde betraktas alla elever som "egna elever", även om det är olika kommuner.

    Om du svarar ang. vilken kommun du idag är folkbokförd i och vart du flyttar + vilken utbildning (program/inriktning) du är intresserad av - kan vi förhoppningsvis ge ett bättre (mer detaljerat svar) med exempel på vilka skolor du kan söka till.

    Bästa hälsningar
    L.

    Liselotte
    • : Hej! Jag är idag folkbokförd i Växjö kommun. Det är nästan 100% säkert att jag kommer att flytta till Halland. Jag är intresserad av naturbruksprogrammet med inriktning lantbruk. // Wilma
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar - där jag försöker besvara din kommentar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma; följande gymnasieskolor erbjuder NB, inr.Lantbruk i Halland.
    Ditt nuvarande antagningskansli är Antagningskansliet-vaxjo >>.
    Kontaktuppgifter till Gymnasieantagningen i Halland finnder du här>>.
    Om du söker till fristående gymnasieskola, spelar ingen roll i vilken kommun du är folkbokförd. Däremot om du söker till en kommunal eller landstingsdriven gymnasieskola, så tas de "egna" sökande i första hand och de "övriga" - endast om ledig plats finns när alla egna behöriga sökande kom in.... Det kan hända att man kommer in även "i andra hand", men givetvis är det fördelaktigt att bli mottagen i första hand.
    Personal på gymnasieantagningskanslierna bör kunna ge svar ang. alla "detaljer" i din gymnasieansökan; och speciellt viktigt är det i fall du söker till kommunal eller till landstingsdriven gymnasieskola - för att det bli väldigt tråkigt om du pga mottagande i andra hand, ej kommer in och sedan, när du blir folkbokförd i rätt kommun, kanske det är för sent...
    SYV på din grundskola börde kunna hjälpa dig med alla detaljer i din ansökan; hen behöver i så fall veta när /datum/ som du blir folkbokförd i en ny kommun. Dock, vid ansökan till en friskola (fristådende gymnasieskola), spelar det ingen roll. Ta gärna del av info på gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Du skriver att det är Nästan 100% säkert att du flyttar. Söker du till en fristående gymnasieskola, behöver du inte tänka på vilken kommun du är folkbokförd i, men det finns ju ändå Avstånd mellan bostaden och skolan att tänka på... Och även om man ex. bor på Internatet (elevboende) på skolan, vill man ändå åka hem till föräldrarna på helger och lov; så det är en viktig fråga i alla fall var ditt föräldrahem ska vara under dina studier på gymnasiet.
    Mitt råd är att dina vårdnadshavare bokar tid med SYV på din skola så att du kan tillsammans med minst en av vårdnadshavare träffa SYV-en tillsammans: du, vårdnadshavare och syv; detta för att bland annat klargöra hus säkert det är att familjen flyttar och i så fall När ska flytten ske.