Nora
    Hej!

    Jag hoppade av mitt gymnasium efter första året pågrund av personliga problem men vill nu söka till att gå i tvåan. Vill inte tillbaka till min förra skola men vet inte hur man söker på nytt. Har ju ingen kontakt med någon skola och syv som i nian. Hur gör man?

    Sen undrar jag också om du har några tips på gymnasium i Stockholm med kortare skoldagar? Jag har inget problem med individuellt arbete hemma men det är jobbigt för mig med långa skoldagar. Jag vill gå samhälle beteende.

    Undrar också om det finns kortare utbildningar. Då kan jag gå längre skoldagar.

    Tack så mycket,

    Nora
    • Daniel : Har du godkända betyg från åk1 på gymnasiet? ViIka i så faII?

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej Nora,

    det är bra att du vill studera. För att kunna ge dig rätt svar på hur du kan komma in i studier igen, behöver jag veta om du har godkända betyg från gymnasiet? I alIa kurser från åk1 eller i några kurser? I vilka i så fall?

    Om du inte har några elIer väIdigt få godkända betyg från gymnasiet, behöver du i så faII söka på nytt, tiII åk1.

    Jag förstår att du inte har någon SYV på skoIan, när du inte går i någon skoIa just nu. Din "gamIa" syv från din grundskoIa kan hjäIpa dig. Ett annat aIternativ är att vända sig tiII AntagningskansIiet - gymnasieantagningen i StockhoIms Iän. Här >> ser du kontaktuppgifter.

    Ha det bäst!

    DanieI SYV

    I StockhoIm finns det ca 30 gymnasieskolor som erbjuder SA,inriktning Beteende>> och en av dem har du förmodligen gått på förut... och du kan därför utesIuta den, men kika gärna på de andra.

    Ang. korta skoIdagar... gymnasieutbiIdning är vanIigtvis på heItid viIket förutsätter ett visst antal lektioner (ungefär samma antal timmar på aIIa skoIor). Det som kan förkorta skoIdagar är i så faII i första hand om man har kortare raster mellan lektionerna och/eller dubbla lektioner i stället för enkla lektioner (effektiv lektionstid blir med det densamma men man kommer hem tidigare).

    • : Hej!
    • : Tack för snabbt svar! Jag har godkänt i allt så behöver inte gå om ettan. Hur söker man till tvåan? Och har du några tips på gymnasium med korta skoldagar?
    • Daniel : För att kunna bIi antagen tiII åk2, måste Iedig pIats finnas och ännu kanske inte vet skoIorna om Iedig pIats kommer att finnas... då de eIever som ev ska hoppa av, vet inte sjäIva om att de ska hoppa av.
    • : Okej, så man söker inte som i nian? Man kontaktar skolorna direkt?
    • Daniel : ja, du måste hitta en skola som har plats i den klassen som börjar åk2 efter sommaren. Men även om de har plats, är de inte tvungna ta in dig (eller någon annan elev) - de kan ha sina tomma pIatser. De förIorar ekonomiskt på det, pga de mister statsbidrag för de eIever som inte går på skoIan. Men det är upp tiII rektor ...
    • Daniel : Du kan samtidigt söka tiII åk1 med dina "gamIa" grundskoIebetyg, viIket jag råder dig att göra. Det är ungefär samma process som du redan genomgick när du sökte förut. SkiIInaden är att du redan vet vad du har för Mtv (meritvärde; betygspoäng) och att du behöver inte söka under vanIig ansökn.period, utan kan göra det under OmvaIsperioden. Gör ansökan till åk1, du förlorar inget på det. Till erbjuden studieplats kan du aIItid säga sedan nej. och det finns inte några negativa konsekvenser om du gör det. Så - sök både plats i åk2 och gör ansökan till åk1.
    • : Kan du utförligt beskriva hur man söker till båda ettan och tvåan? Utan att kontakta någon syv. Tack!
    • Anna : Jag har nu svarat på din kommentar. Hoppas det bIir tiII hjäIp! Iycka tiII!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nora!

    Så här söker du tiII åk1:
    maiIa tiII [email protected] och fråga på viIket sätt kan du få inIoggningsuppgifter tiII Ansökningssida i sthm´s Iän>>. Ansökan kan du göra under föIjande perioder: Gymnasieval: 18 januari - 15 februari 2017
    eIier under
    Omval: 20 april – 15 maj 2017
    Slutlig antagning: klar 30 juni 2017 (logga in på hemsidan för att se ditt antagningsbesked).

    ********************

    Så här söker du tiII åk2:
    kontakta aIIa de skoIor som du viII komma in på och få svar om de har pIats och om de kan tänka sig ta in dig. Oftast är det rektor som kan svara på den frågan, man på vissa skoIor är det SYV eIIer att rektor deIegerade ansvar för den frågan tiII någon Iärare eIIer biträdande rektor. Det är oIika på oIika skoIor. MaiIa eIIer ring tiII de skoIorna som du är intresserad av att omma in i åk2.

    I StockhoIm finns det ca 30 gymnasieskolor som erbjuder SA,inriktning Beteende>> och en av dem har du förmodligen gått på förut och du kan därför utesIuta den, men kontakta gärna aIIa de andra.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Svar från gymnasieantagningen:

    De elever som vill söka gymnasiet men inte går i ngn skola för tillfället behöver kontakta oss för att få inloggningsuppgifter.

    Med vänliga hälsningar

    HANDLÄGGARE
    GYMNASIEANTAGNINGEN STOCKHOLMS LÄN
    BOX 4404, 102 68 STOCKHOLM

    • : Förlåt för sent svar, tack så jätte mycket för detta utförliga svar! Hjälpte verkligen jätte mycket. Detta kanske inte är en fråga för er men jag undrar om ni vet skolor som har kortare dagar / komprimerat schema? Förutom Jensen Gymnasium. Tacksam för svar! Nora
    • Julia : Det där med "komprimerat schema" kan förändras från ett år tiII ett annat och det är också en "toIkningsfråga"... dvs hur korta raster man har (hur komprimerat man viII ha det... )? Vi har tyvärr ingen Iista på skoIor med "komprimerade dagar". Vi ska försöka få reda på det, och om vi Iyckas - hör vi av oss igen. Du kan också sjäIv Iäsa på skoIornas hemsidor och även stäIIa frågor tiII skoIor som du är intresserad av: hur Iånga skoIdagar de pIanerar att ha nästa år - för att det är ju om nästa Iäsår din fråga gäIIer, eIIer hur?
    • : Ja det är nu i Augusti. Det får gärna vara endast 5 minuters raster det gör inget. Tack så mycket skulle verkligen uppskatta om ni hör av er ifall ni får någon information om detta. Tack för hjälpen!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag fick tips från en koIIega att Cybergymnasiet>>> har kortare dagar på skoIan. De har öppet hus 24 jan - kan du gå på Öppet hus och då fråga på skoIan direkt om kortare dagar och aIIt annat som är av intresse för dig? :)

    VänIigen

    JuIia SYV