Anne Fleur
    Hej, jag undrar om det finns någon universitets skola eller annan eftergymnasial skola där man kan plugga ett språk en del i sverige och en annan del i landet där språket kommer ifrån? Vill gärna lära mig mer språk fast jag vill göra det i dess eget land.
    • Anna : Vilket språk vill du lära dig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anne Fleur,
    ang. studier på högskolenivå /på högskolor-universitet i Sverige/ så är det oftast så att Utlandsstudier ingår som en "möjlighet" för Vissa studerande, inte för alla. Oftast görs det urval och det är många aspekter, ex. tidigare betyg, språkkunskaper i övrigt, anknytning till "utlandet" och även ren tur som avgör vem som får åka på utlandstermin och vem blir utan.
    Vi känner inte till någon lista på högskoleutbildningar där man skulle kunna garantera att alla som vill får läsa en del av sin utbildning utomlands och få det finansierad av det svenska lärosäte... jag kan dock inte utesluta att det kan finnas några sådana språk-program.
    Du uppger inte vilket språk det gäller.
    Du uppger inte heller i vilken del av Sverige du vill/kan läsa.
    Jag önskar att det fanns sammanställd info som kunde svara på din fråga, men det känner vi tyvärr inte till... vi tror inte det finns.
    Utan man måste tyvärr kika på alla de olika lärosätenas hemsidor och ställa frågor till lärosätena direkt men oftast får man också "luddiga svar" att "vi planerar..." och "vi tror det blir möjligt...". Att någon på förhand skulle kunna garantera att alla som vill får kostnadsfritt åka och läsa en del av sin svenska högskoleutbildning utomlands - känner vi inte till.
    På egen hand får du åka utomlands och läsa vad du vill och när du vill, om du har råd.
    Om du vill hitta ett ställe när någon ska bekosta resan och studierna utomlands, är det svårt att hitta.
    Det finns vissa möjligheter till att få Studiemedel för studier utomlands och kan även finnas möjlighet att låna pengar för att betala terminsavgifterna. Info om att studera med studiemedel utomlands finns på www.csn.se