Sanna
    Hej!

    Jag har läst på några ställen att om jag går Statsvetarprogrammet så kan jag även bli samhällsplanerare?
    Jag har sökt både samhällsplanerarprogram och statsvetarprogram, det är större chans att jag kommer in på det statsvetenskapliga programmet men yrket jag vill jobba inom är samhällsplanering. Därför är min fråga om det faktiskt är möjligt att bli samhällsplanerare på den utbildningen?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sanna, Kommuner och företag bestämmer själva arbets-/yrkestiteln och vilken utbildning som krävs för att kunna arbeta som "samhällsplanerare".
    Förutom "samhällsplanerare" används även andra arbetstitlar/yrkesbenämningar, ex.planingenjör, planarkitekt, projektutvecklare, trafikplanerare*, kollektivtrafikplanerare**, detaljplanehandläggareplaneringsarkitekt, översiktsplanerare, stadsplanerare, stadsdelsutvecklare, omvärldsanalytiker, utredare, t.ex "utredare inom fysisk planering", planarkitekt, byggnadsinspektör, bygglovsprojektör, bygglovsassistent, bygglovshandläggare, planhandläggare, nämndsekreterare, strateg (t.ex informationsstrateg) och handläggare är vanliga arbetstitlar.

    *Som Trafikplanerare kan man arbeta på ett kollektivtrafikbolag eller på Trafikverket.
    ** Som Kollektivtrafikplanerare kan man vara anställd på teknikförvaltningen på Regional nivå.

    ________________________
    När arbetsgivare söker en "samhällsplanerare" att anställa, skriver de i jobbannonser ofta ngt. i stil med "Vi söker dig som har högskoleutbildning inom stadsplanering, stadsutveckling, beteendevetenskap eller motsvarande. "... Vad "motsvarande" är står det fritt för varje arbetsgivare att bestämma. Detta pga yrket Samhällsplanerare hör ej till Reglerade yrken. Det är alltså varje arbetsgivare som själv bestämmer vilka kvalifikationer som krävs; och det är därför jättesvårt att svara på din fråga.

    Jag råder dig att söka Samhällsplanerarutbildningar i första hand, men om du kommer in på Statsvetarprogrammet, kan du börja läsa på det; göra högskoleprovet till hösten och kanske nästa vår också - och sök på nytt, till samhällsvetarprogrammen. Kommer du in på samhällsvetarprogrammet, när du har avklarat en termin eller ett år på statsvetarpr., kan du byta från en utbildning till en annan; det är många som gör så. Om du inte kommer in på samhällsplanerarprogrammet, över huvudet taget, finns det inte så jättemycket du kan göra åt saken... då får se sen, vad som händer: kanske kan du komma på att du kan/vill arbeta med ngt. annat? Du kan också med fördel samråda med studievägledare på högskolor/universitet och med arbetsvägledare på Arbetsförmedlingen.
    Hälsningar

    D: