Maria
    Vad är skillanden mellan E-commerse manager (IHM) och Marknadskoordinator (Medieinstitutet)? Är främst intresserad av marknadsföring men vill inte sakna något i utbildningen sen när man ska söka vissa jobb. Vilken är att rekommendera?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    är det yrkeshögskoleutbildningar E-commerse manager på IHM och yrkeshögskoleutbildning Markandskoordinator på Medieinstitutet som du vill få hjälp med att jämföra?

    Enligt info jag har - så har inte yh marknadskoordinator några lediga platser till start 10 sept 2018 och det är ännu oklart om det blir någon framtida start på den utbildningen; besked om det blir framtida starter på yrkeshögskoleutbildningar (som ännu inte är beviljade) kommer tidigast i slutet av jan 2019.

    Det är alltså onödigt att i detalj jämföra utbildningar där en av utb. kanske inte blir av.

    Studie- och yrkesvägledare

    Yh ihm-business-school/e-commerce-manager-stockholm har 2 redan beviljade framtida starter. ansökningsperiod blir på våren.

    Det är endast Om du kommer in på flera olika utbildningar samtidigt som du har ett "riktigt val". Det går bra att söka många olika yh utbildningar och samtidigt söka till högskola också och till andra utb. Sedan, om man får plats på flera utb., väljer man.

    Till saken hör också att innehåll i yh-utbildningar förändras /eller kan förändras/ mellan starterna. Alltså, om yh Marknadskoordinator på Medieinstitutet får beviljade starter hösten 2019 och 2020 - är det inte alls säkert att exakt samma kursinnehåll och upplägg kommer vara aktuell på de nya starer, som det är nu ... Yrkeshögskoleutbildningar anpassar sig till förhållandena på arbetsmarknaden.

    Det är också konkurrens om utbildningsplatserna, ex. fanns det ca 200 sökande till 35 platser på yh Marknadskoordinator på Medieinstitutet. och det är därför ännu större anledning att söka många olika yh samtidigt!

    • : Ja precis!
    • Milla : Sökte du båda de yh och kom in på båda? är det i den situationen som du befinner dig nu?
    • : Jag frågade för att jag ville veta skillnaden, eftersom att jag har kommit in på båda nu i höst. Jag fick en reservplats på e-commerse manager igår och hade planerat att börja marknadskoordinator utbildningen innan jag fick det beskedet. Om jag förstått det rätt är e-commerse manager mer inriktat mot att utveckla e-handeln än marknadsföring?
    • Milla :

      Det stämmer att E-commerce Manager YH har för avsikt att i första hand ge kompetens i att driva och utveckla e-handel och digital marknadsföring.

    • Jelena : Om jag var i din situation, skulle jag börja på den utbildningen som redan har börjat och läst på den fram tills det är dags att börja på den andra, som börjar 10 sept. - du har ju nu minst en hel vecka prova-på tiden på den första utbildningen. Det är givetvis inte bra för utbildningsanordnare, som riskerar att sedan stå med en "tom plats" när du hoppar av. Men för dig är det bra att testa på en utbildning innan du behöver bestämma dig att fortsätta på den eller byta till en annan. Vilken lyx! Jag skulle tänka på mig själv i detta fallet (man är ju, som bekant, sig själv närmast).
    Läs alla kommentarer