Olle

    Hejsan!

    Sammanfattning: Jag bor utomlands och pluggade genom sofia distans med bidrag av staten, Jag fick streck i vissa ämnen första gången jag gjorde nian, sedan gick jag om nian men då var jag så omotiverad att jag knappt pluggade och av resultat gjorde det ingen skillnad att jag gick om 9:an igen.

    Jag har Betyg i följande ämnen: Svenska (b) Fysik (c) Geografi (d) Jag har streck i resten! Jag kan engelska flyttande det var bara det att jag inte gjorde uppgifterna! Samma med med matte! men jag har ändå streck i dem!

    Jag bor fortfarande utomlands och jag vill just nu bara ha klart grundskolan så att jag kan fortsätta med livet! utan 9:an är det helt omöjligt att göra nånting!

    Jag vill ha svar på följande:

    1. Vad har jag för alternativ nu?

    2. kan jag gå om 9:an en andre gång?

    3. Är det troligt att staten ger mig bidrag för att gå om nian igen genom sofia distans då man annars måste betala pengar?

    4. Vilken åldersgräns måste jag få klart detta innan det bara blir mer komplicerat eller näst intill omöjligt att fixa?

    5. Om jag reser tillbaks till sverige kan jag då gå om 9:an i en vanlig skola? (detta vill jag helst inte!)

    Vad har du för personliga råd?

    MVH Olle

    • Milla : När fyller du 18 år?
    • : ocktober 2020
    • Julia : Om du fyller år i Oktober 2020, då kan du börja läsa på en folkhögskola från augusti-september 2020; utbildningar på Allmänna kurser på en folkhögskola kan finnas på distans. Kanske kan man läsa även på grundskolenivå - på distans; man får kolla upp det - folkhögskolornas gemensam sida är www.folkhogskola.nu
    • Julia : Jag skulle gissa på att det från oktober 2020 som Skolplikten för dig upphör; alltså blir det då helt upp till dig var och Om du vill studera. Det är vanligtvis endast tills man blir 18 år som man i Sverige har Skolplikt, och då får man också rätt mycket hjälp med skolgången... men så finns också en regel om att skolplikten upphör om eleven är "bosatt" utomlands. Sedan, kan det spela stor roll om Varför du bor utomlands - t.ex om det är pga dina föräldrars arbete som du är "tvungen" att bo utomlands, alltså det är inte "frivilligt" utan att du bor hos en vårdnadshavare som jobbar i utlandet; på så sätt måste du bo i utlandet.
    • Mikael : Be dina vårdnadshavare kontakta Utbildingsförvaltningen i den svenska kommunen som är din "hemkommun"; Om utbildningsförvaltningen inte kan svara direkt, på "raka arm", måste de hitta ngn som är expert och kan svara - t.ex en stadsjurist, anställd av kommunen.
    • Mikael : Ännu en tanke: om du bor utomlands pga din vårdnadshavare arbetar i det landet, kanske kan arbetsgivaren bekosta din utbildning (i alla fall delvis....) - vet att sådant förekommer; kan inte lova att det blir så i ditt fall, men det borde gå att fråga och få svar (prata med dina vårdnadshavare om det, är mitt råd).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Olle,
    se info på skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/skolplikt-och-ratt-till-utbildning och om du där inte hittar svar på dina frågor, kontakta Skolverkets upplysningstjänst; om du bor utomlands kanske det är enklare att e-posta: [email protected] annars är tel.nr 08-527 332 00 och tel. tid brukar vara på vardagar kl.9.30 - 11.00 och 13.00 till 15.00.
    ***
    Du ställer en SkolJURIDISK fråga om rättigheter. Det är alltså en Jurist som du bör fråga, inte en studie- och yrkesvägledare, tycker jag.
    På Sofia Distans borde de haft liknande fall och kan då kanske svara vad de vet utifrån deras erfarenhet.
    Fråga SYV jobbar inte aktivt med just de frågorna och vi har ingen egen jurist.
    Vi vill inte ge dig ett felaktigt svar och vi kan inte vara säkra på att ge dig rätt svar.
    Jag skulle kanske gissa på att när du fyller 18 år och skolplikten upphör för dig - då blir det svårare att få igenom gratis utbildning.... Jag tror det är därför som Milla SYV ställde frågan i kommentaren till din fråga om När du fyller 18 år.

    • : Hur kontaktar man en jurist? Vad hjälper juristen mig med? Kan detta gå vidare till ett rättegång!!???
    • Julia :

      Juristen kan utifrån detaljerna i ditt fall klargöra vad du har rätt till. Jag blir extremt förvånad om detta skulle gå till en rättegång. Utan jag tror du behöver få klarhet i vad du har rätt till men även om du kanske inte formellt sett har rätt till fortsatt gratis undervisning, så kanske kan undantag beviljas... Vi på Fråga syv har tyvärr inte den specialkunskap. Din situation är inte helt vanlig. Juristen bör kunna utifrån skollagen förklara för dig och dina vårdnadshavare vilka rättigheter du har: alltså vad du kan Kräva och vad du endast kan snällt be om, hoppas och hålla tummarna!

    • Julia : Dina vårdnadshavare får givetvis kontakta jurister i privat regi. Jag tänker dock i första hand att du behöver få svar från en jurist som jobbar på Skolverket. Jurister som jobbar på skolverket borde vara välinsatta i skoljuridiska frågor.
    • Julia : Om du eller dina vårdnadshavare kontaktar Skolverkets upplysningstjänst och ber att få svar från en jurist, borde ni få svar som förklarar vilka rättigheter du har i den situationen som du befinner dig i nu. Det kan finnas många viktiga detaljer, t.ex varför du ej bor i Sverige; om det finns sjukskrivning du kan påvisa under tiden du inte klarade dina kurser som du fick läsa tidigare; om du eventuellt har inlärlingssvårigheter... eller ngt. speciellt som har hänt som gjorde att du inte klarade få godkända betyg i kurserna som du tidigare fick möjlighet att läsa.
    • : Okej! tack så mycket! ja jag bor utomlands eftersom min mamma jobbar utomlands och vi har pappar från arbetsgivaren som bekräftar det! Det är even så jag pluggat på distans tidigare.
    • : Är det större chans att man får hjälp om man följer upp med problemet från perspektivet att man bor utonlands? eller skall man försöka göra det localt i den hem kumun man kommer från?
    • Anna : Det ena utesluter inte det andra. Gör allt samtidigt. Prata också med personal på Sofia Distans; vi har fått svar från Sofia distans om att reglerna är komplicerade och Sofia distans vill gärna att du själv eller din vårdnadshavare tar kontakt med den skolan - då förklarar de för dig i detalj vad som gäller för just dig i den situationen som du befinner dig i. Lycka till!
    Läs alla kommentarer