Nathalie
    Hej!

    Jag har blivit antagen till en högskola i Nederländerna där jag hade tänkt att studera International & European law (vill gärna utöva juridik). Men jag funderade över hur det kommer påverka mina jobbmöjligheter i framtiden. När jag är klar med utbildningen kommer jag få en jur kand (LLB) examen. Kan jag på något sätt efteråt komplettera min utbildning för att kunna jobba med svensk lagstiftning? Vill jobba som juridisk ombud(advokat assistent). Jag vill gärna studera på denna skolan i Nederländerna, men vill också ha möjligheten att jobba inom Sveriges lagstiftning..

    Tack på förhand!!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nathalie,

    grattis till utbildningsplatsen!

    ang. jobba i Sverige - I Sverige heter juridisk assistent - en Paralegal>> och det är en yrkeshögskoleutbildning på 2 år. finns också en kortare variant där man blir IP-paralegal>>.

    Hur de svenska arbetsgivare kommer att ställa sig till din utbildning från Nederländerna, vet vi tyvärr inte.
    Jag kan tänka mig att en jurist som sysslar med just Internationell rätt kanske vill ha en assistent som är utbildad inom internationell rätt. Men jag kan också tänka mig att även om sysslar med internationell rätt, kan det vara bra och ibland även nödvändigt att kunna rätt så mycket om svenska lagar (om man nu ska jobba i Sverige).