Diana

    Hej! Jag undrar om man kan fortsätta sin högskoleutbildning som sjuksköterska i ett annat land som Tyskland. Låt oss säga att man har hunnit läsa en termin i Sverige och man har sökt med sitt högskoleprov och kommit in. Är man då behörig att läsa vidare sjusköterska i Tyskland om man dessutom behärskar det tyska språket. Eller måste man söka om på nytt och studera igen det terminet man läst i sverige?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,
    jag råder dig att ställa din fråga till det lärosäte i Tyskland dit du vill byta.
    Jag tror inte det går att byta så som du önskar. Men det definitiva svaret får du av det lärosäte i Tyskland där du vill läsa.
    Varje land får själv bestämma vilken utbildning deras vårdpersonal behöver ha.

    Olika sorters sjuksköterskor kan finnas... exempelvis i Sverige är Sjuksköterskeprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet inte alls "kompatibla", dvs det går inte att byta från ett program till ett annat. T o m så att en frädigutbildad sjuksköterska i Sverige måste i princip läsa hela Röntensjuksköterskeprogrammet för att bli Röntgensjuksköterska. Med liknande yrkesnamn är det två helt Olika yrken och 2 olika utbildningar som faktiskt har väldigt olika innehåll - fast båda heter Sjuksköterska.
    Det är ännu inte så att utbildningar i olika länder inom EU skulle vara "kompatibla"... Vilka kurser de i Tyskland läser under första terminen på sjuksköterskeutbildningen vet inte jag; Fråga där utbildning till sjuksköterska i Tyskland ges.
    Men även om det vore så att utbildningarna vore kompatibla eller t o m identiska /ponera att det är samma kurser som läses/ - men när du vill byta, så finns det ingen plats på någon av de tyska utbildningar dit du vill komma in; om alla studerande är kvar på utbildningen, ingen hoppade av och de kan därför inte ta in ännu en person. Vad ska du göra då?
    Om man som studerande på sjuksköterskeprogrammet vill byta från en ort till en annan - är det samma "problematik"; om ingen ledig plats finns, kan man inte byta; om några lediga platser finns kan det bli konkurrens om de platserna och någon blir ändå utan möjlighet att byta och detta även mot bakgrund av att det är samma utbildning fast i olika svenska städer. Att man ibland kan byta utbildning är det en Förmån och Tur! Det kan man inte räkna med. Man kan bara hoppas att det "går vägen".
    Det är bra att du kan tyska. Om du vill läsa - redan efter första terminen - i Tyskland - varför inte söka till den tyska utbildningen från första början i så fall?

    Vi på Fråga syv kan endast ge dig länkar till hemsidorna där, enligt oss, pålitlit info finns; där får du själv leta vidare...

    https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel.html
    https://www.studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/tyskland/

    Du kan också testa fråga en Eures-rådgivare>>>, expert på arbetsmarknaden i Tyskland; till de här adresser kan man maila även på Engelska och på Franska - [email protected] och [email protected]

    Till den här - [email protected] - endast på tyska och på engelska;