Aylin
    Hejsan,
    Jag kommer troligtvis att komma in på Karolinska Institutets läkarprogram och undrar om man har rätt att ta ett sabbatsår/halvår om man har läst t.ex. 1 år på läkarprogrammet? Jag är och kommer bli ännu mer skoltrött på uni och vill gärna ta uppehåll, men samtidigt vill jag inte riskera att INTE komma in ifall jag söker nästa termin/år...

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Chad,
    läs gärna info på högskolornas gemensam sida - www.studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus

    Det är den högskola/universitet där man är Antagen som bestämmer om man får studieuppehåll beviljad eller inte.

    Sedan har det hänt att de studerande som inte fick anstånd /eller inte ens sökte anstånd/ ändå fick komma tillbaka senare, pga de redan hade godkända "terminer" och det fanns ledig plats på programmet - men här är man mycket beroende på "tur"; att innehåll i programmet och ordning i vilka kurser läses inte ändras och att det finns ledig plats på programmet när man vill komma tillbaka.

    Vi kan, alltså inte svara på frågan om du får anstånd eller inte. Det som skulle hjälpa att få anstånd är om du kunde skaffa dig läkarintyg eller intyg från en psykolog om att du behöver ta en paus i dina studier.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp. Lycka till!

    S.