Bianca
    Hej,
    Jag har äntligen kommit in på en utbildning jag sökt nu för tredje året i rad. Redovisning på en yrkeshögskola. Men problemet nu är att jag är föräldraledig och planen va att sambon skulle vara föräldraledig när min utbildning startar men nu när vi räknat på det inser vi att jag inte har råd att plugga samtidigt som sambon är föräldraledig då han tjänar mer än dubbelt så mycket som mig. Jag är 22 år och får därför inte ta tilläggslån från CSN och det gör mig så ledsen att jag kommer behöva ge upp den här chansen när jag äntligen kommit in för att vi inte har råd. Hade planerat att jobba så mycket som man får samtidigt som jag pluggar men det räcker tyvärr inte ändå då vi förlorar så pass mycket när sambon ska vara föräldraledig. Så därför undrar jag nu om det är möjligt att ta studieuppehåll och bli garanterad en plats till nästa år? Trots att kursen inte startat än. Jag är rädd att om jag kommer behöva göra om alla antagningsprov nästa år igen kanske jag inte kommer in igen och har mist min chans till min drömutbildning.
    • Milla : Vilken yrkeshögskoleutbildning kom du in på (vänligen uppge namn och även ort)?
    • Bianca :

      Redovisning i Stockholm

    • Milla :

      Det finns flera redovisnings-yrkeshögskoleutbildningar i Stockholm och jag vet inte Vilken av de som du kom in på. Om du t.ex kom in på Redovisningskonsult-frans-schartau-stockholm, så har inte den utbildningen någon beviljad start senare än 22 aug 2022 (det kan bli fler starter men det blir känt, om det blir framtida starter eller inte, först i januari-februari 2023). Beslut om framtida starter fattas av Myndigheten för yrkeshögskola och kommuniceras ut i början av året (i januari eller februari - ofta i mitten av januari, men kan bli så sent som andra veckan i februari också). MYH kan bevilja en eller flera framtida starter på varje yrkeshögskoleutbildning och även start på de Nya utbildningar som idag ännu inte finns. Men även om MYH beviljar start på utbildningen är det inte alltid som utbildning startar. Anordnare kan avstå från att starta utbildningar.

    • Milla :

      Olika YH_anordnare kan ha olika lokala regler, t.ex har Stockholm-school-of-business bestämt att studieuppehåll kan beviljas endast efter det att en studerade har med godkänt resultat klarat av minst en av kurserna som ingår.

    • Bianca : Hej, jag kom in på Frans Schartau och har nu pratat med de och de låter inte mig ta studieuppehåll men har även sökt Stockholm School of business och Företagsekonomiska institutet redovisningskonsult på alla skolorna men de andra skolorna får jag svar på i juni om jag kommit in på eller inte. Funderade även på om jag kan ta ut all min semester i pengar för att kanske klara mig men vet inte om det också räknas som inkomst för CSN för då kan jag tyvärr inte göra så heller.
    • Milla :

      Fråga CSN. Vad jag vet så är inkomst - för CSN - allt som är skattepliktigt. För CSN är det utbetalningsdag som gäller, så om du skulle få dina "semesterpengar" senast 30 juni, så faller den inkomsten på Vårterminen, så du inte haft den inkomsten på Höstterminen. Vad vi förstår från informationen på CSN´s hemsida + de svar vi tidigare har fått från CSN så räknar de i "kalenderhalvår": och gränsen går mellan 30 juni och 1 juli, så här kan en dag spela stor roll. Vad vi har förstått så är det utbetalningsdag som gäller för CSN. Fråga gärna din arbetsgivare om du kan få semester i pengar och i så fall med utbetalningsdag senast 30 juni, då kanske det löser sig. - Vad gäller att anordnaren inte låter dig ta studieuppehåll eller anstånd, så kan just den skolan inte göra bevilja dig det för att kom in på en utbildning där ingen beviljad start senare än 22 aug 2022 finns, i alla fall ännu (det kan bli fler starter men det blir känt, om det blir framtida starter eller inte, först i januari-februari 2023). Hur kan skola bevilja dig att börja läsa senare om de inte vet om de kommer köra samma utbildning senare? De får veta det tidigast i början av januari 2023.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Bianca!
    Det finns inte några centrala/generella bestämmelser om beviljande av studieuppehåll inför yrkeshögskoleutbildningar. Jag tänker börja med att se om "din utbildning" har planerade starter framöver. Därför bad jag dig uppge namn och utbildningsort.
    Tråkigt om du måste avstå från att studera när du så gärna vill göra det.
    Har ni funderat på att be era familjer om hjälp (kanske ta mindre lån av flera familjemedlemmar som ni betalar tillbaka senare, när ni har råd)?
    Andra tips är att ni ser över era utgifter, t.ex försäkringar, elavtal, internet- och TV-kostnaderna (det kan finnas pengar att spara här). Man kan också fundera på några lösningar som t.ex hyra ut ett rum i bostaden för att få in inkomst från den inneboende, eller försöka flytta till billigare bostad. Om ni redan har funderat på allt detta och inte vill ha några spartips, så förstår jag det - vill bara hjälpa till så mycket jag kan. Vi på FRåGA SYV kan inte lova att du får studieuppehåll. Du får givetvis fråga de utbildningsansvariga på den utbildningen som du kom in på, men risken finns alltid att utbildningen inte startar nästa gång (även om den på förhand är beviljad en framtida start - t.ex kan det uppstå lärarbrist eller för få sökande eller läget på arbetsmarknaden förändras, eller utbildningens innehåll kommer att förändras och antagningsproverna kommer se annorlunda ut och då säger utb.ansvariga sedan att dina "gamla" antagningsprov inte kan utgöra grund för antagning). Det är mycket säkrare att tacka Ja till utbildningsplats och försöka börja studera nu, när du är Antagen (du har ju kämpat för att komma in).
    Se om ni kan hitta någon "kreativ lösning" t.ex att din sambo ska vara pappaledig "i perioder", ej sammanhängande - t.ex en vecka i månaden och jobbar de resterande veckorna eller vara föräldraledig på halvtid och jobba halvtid, och försöka samtidigt ordna barnpassning på något sätt (inom familjen, vännerna ml.fl)?.
    Jag har svårt att du att du skulle få ett definitivt löfte på att du slipper göra antagningsproven och får plats vid nästa utbildningsstart - men fråga de utbildningsansvariga på utbildningen.
    Lycka till!
    Du får gärna återkomma och berätta vilket svar du fick från de utbildningsansvariga på din begäran om anstånd.

    Studie- och yrkesvägledare