Maryam
    Hej ! :) Kan man ta studieuppehåll från universitet med garantiplats när jag man vill söka till ett annat program utan att hoppa av det gamla. Typ ha skälen att man är förvirrad och stressad över framtiden, psykisk stress och deprimerad. Eller vad behöver man för skäl? Om man inte blir gravid eller ska göra nån tjänstgöring. Iså fall hur länge borde man göra det om man bara vill söka till ett annat program, en månad eller ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    har du läst info om studieuppehåll med platsgaranti på www.studera.nu ? Gör det. Det som står i info på den sidan, är det som gäller.

    För att söka en annan högskoleutbildning, behöver du inte hoppa av eller få studieuppehåll. Det är först när du kommer in i ett nytt program (om båda utbildningar är på heltid), som du behöver bestämma dig vilken utbildning du ska läsa. Om ett av programmen är på halvtid, kan du läsa båda samtidigt (man får läsa 45 högskolepoäng/termin = 150% av studietakt).

    Jag råder dig söka en ny utbildning och i fall du kommer in, då måste du bestämma dig.

    Även om du inte får studieuppehåll beviljad, är det inte "kört". Du skulle kunna återuppta studier i alla fall, om ledig plats finns på utbildningen när du vill återuppta studierna.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Lycka till!

    ANNA

    • : Och skulle det kosta för mig t.ex betala tillbaka till CSN ?
    • Anna : Om du slutar ta Studiemedel när du gör Avbrott eller Uppehåll i dina studier, då behåller du studiemedel för de veckorna som du har studerat. Om du får "förskott" - dvs pengar för framtida veckor, som inte kommer att studera under, då blir det "skuld" till CSN. Du kan då låta bli att ta ut dem pengarna och skicka tillbaka dem. Så länge du studerar (vecka för vecka) så har du rätt till Studiemedel. De veckorna som du inte studerar, efter avbrott från studier, har du inte rätt för studiemdel. På utbetalningsspecifikationen från CSN står det för vilka veckor utbetalningen gäller. Det går också att kontakta CSN och ställa konkreta frågor om alla detaljer just i ditt fall. Du uppger då ditt personnummer och handläggar på CSN ser på dator vad som gäller i ditt fall och kan ge dig det bästa svaret, som är korrekt och som gäller! Det är ändå CSN som fattar beslut och det är deras tolkning av reglerna som gäller.