Ida
    Jag läser just nu på folkhögskola och har en termin kvar innan jag kan söka in till högskola. Jag vill söka in till förskollärareutbildningen lite överallt i Sverige. Är det svårt att komma in på denna utbildning efter man läst på folkhögskola? Är det svårt att komma in första gången man söker in till högskola? Är lite orolig att jag inte kommer bli antagen.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,
    får du Omdöme 3.00 eller högre - borde du ha goda chanser att komma in på förskollärarprogrammet på ett antal olika orter.
    Men det skadar inte att göra Högskoleprovet för att prövas även i HP-urvalsgruppen.

    Att man söker för första eller för femte gången, spelar ingen roll. Det är hur högt omdöme från folkhögskolan man har, som spelar roll.
    Lycka till med din ansökan!

    Peter syv