Sandra
    Hej!

    Jag är 15 år och går nu i 9an vilket betyder att det är min tur att välja gymnasium nästa år. Mitt intresse har fastnat lite extra för Amerikanska gymnasiet här i Göteborg. Den linje som jag känner skulle passa mig bäst är naturvetenskapsprogrammet och jag tror att jag skulle vilja gå med inriktning natur och samhällskunskap.
    Jag har 307,5 i merit poäng vilket betyder att jag inte alls har svårt att komma in på skolan. Jag kommer komma in om jag vill gå där har rektorerna sagtnär jag sist pratade med de.

    Skolan har jag aldrig haft svårt för och tycker generellt att den är väldigt rolig. NO, engelska och SO ämnena är dem jag tycker är roligast och jag har A i nästan alla dessa. Jag har bara 1 betyg av alla mina betyg som just nu ligger under C nivå. Det är Matte.
    Jag har alltid haft lite extra svårt för matte, jag har ungefär ett D i matte just nu.

    Så min fråga:
    Är det fel att välja naturvetenskapsprogrammet om man känner att man kanske ligger efter lite i mattekunskaperna mot vad som förväntas på den nivån som naturvetenskaps programmet ligger på? Kommer allt bli mycket svårare om jag inte hänger med helt på matten?

    Allt annat känns bra men har hört att matten är väldigt svår på natur och då jag har extra svårt för det blir jag orolig, dock är matte det ända ämnet som oroar mig på kunskapsnivå så det skulle vara väldigt tråkigt om det skulle vara anledningen till att jag inte ska gå den linjen.

    Jag har egentligen ingenting emot matte som ämne. Varför jag troe att det blivit som det blivit är inte för att jag är omotiverad eller inte bryr mig. Tvärtom jag försöker förstå men har inte haft lärare som lagt ner sin tid på mig och verkligen försökt få mig att förstå och förklarat ordentligt. Vill verkligen bli bra på matte men är rädd att det ska bli för svårt för snabbt och att jag kanske inte kommer bli godkänd då på gymnasiet.

    Behöver värkligen hjälp i detta!

    Tack på förhand!
    Mvh Sandra Jonsson

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    känner du till www.matteboken.se - en sida som drivs av Mattecentrum, som, för övrigt, också driver Räknestugorna. Du får jättegärna se innehåll i gymnasiematte - Matte 1, 2 och 3 som är obligatoriska kurser på Naturvetenskapsprogrammet. Tänk också på att man läser de kurserna i snabb takt. Oftast läser man matte 1 och 2 redan under åk1; för att sedan läsa matte 3 - under åk2 och under åk3 på NA-programmet på gymnasiet finns det "utrymme" att läsa matte 4, 5 och/eller matte specialisering.
    ****
    Det är också jättebra att du, oavsett val av gymnasieprogram, repeterar matten från föregående årskurser och läser sedan själv, på egen hand (självstudier) - >> Matematik för skolar-9.

    Ang. val av gymnasieprogram
    Att du klarar få godkänt betyg i matematik 1, 2 och 3 på gymnasiet är inte alls omöjligt. Dock är då frågan vad ska du ha med de betygen "till" sen? Endast godkända betyg brukar inte räcka för att komma in på högskola/universitet.
    Sedan, om matte kommer att ta väldigt mycket tid och energi från dig - kommer andra ämnen och hela din tillvaro blir (med stor sannolikhet) lidande.

    Amerikanska gymnasiet >> planerar starta även andra program, förutom NA. Mitt förslag är att du kikar på de andra programmen också. Jag säger inte att jag vill nödvändigtvis avråda dig från att söka just till NA-programmet, men - utifrån info i din fråga - så tycker jag det finns all anledning att titta närmare på andra program, som kan passa dig bättre.

    Vänligen
    ANNA