jonathan
    Hej! Jag är nu 20 år och har pluggat på gymnasiet(teknik) och försökte plugga på komvux men har svårt för studier, primärt inom vetenskapliga ämnen så som fysik, matematik, kemi, biologi. Jag söker just nu jobb efter att ha hoppat av komvux, men har kvar böckerna som jag pluggar på egen hand för att kunna göra prövningar, alternativt fortsätta plugga i höst för att komplettera de ämnena jag saknar.
    Jag undrar om det finns några alternativ som är mer praktiska, t.ex något praktikliknande som jag kan gå för istället.
    Jag håller på att lära mig programmering, 3d modellering(3ds max och maya), och rita digitalt på egen hand och det går faktiskt relativt snabbt för mig att lära mig det.
    Vad skulle vara bästa lösningen för mig om jag vill fortsätta inom det och arbeta inom det eventuellt? Är det bara o bita ihop och plugga så väl jag kan tills jag kan komma in på universitet eller finns det andra utvägar?
    • : Uppföljning: Kan man ansöka till skolor med en portfölj eller liknande om det är relaterat till studierna?
    • :

      Hej!

      Jag är ingen syv (bara vanlig student), men vill stark tipsa om yrkeshögskolor.

      Om jag förstått rätt så finns det yh-utbildningar i programmering som bygger mycket på praktik.

      Det kan vara lättare att komma in på yh och dessutom slipper du en hel del teoretiskt plugg.

      I många jobbanonser för programmerare står det typ bara att man behöver en "relevant utbildning", vilket en programmeringsutbildning på yh absolut kan vara.

      Så universitet/högskola är inte enda vägen till jobbet, utan kolla yrkeshögskolor (och kanske folkhögskolor) också.

      /Karolina

    • Daniel : tack Karolina, jag håller med dig! Jag är SYV. :) www.yhguiden.se - hela utbudet av yrkeshögskoleutb.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jonathan,
    jag håller med det som Karolina skriver i sin kommentar.
    Kika gärna på
    https://www.yhguiden.se/utbildning/the-game-assembly/spelanimator-the-game-assembly-malmo

    https://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/devops-integrerare

    https://www.yhguiden.se/utbildning/cm-education-ab/futuregames-spelprogrammerare-changemaker-stockholm

    https://www.yhguiden.se/utbildning/handelsakademin/back-end-developer-handelsakademin-goteborg

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns att se på www.yhguiden.se och just nu har många yh Ansökningsperiod - så passa på och sök till många olika yh. Man kan söka till alla yh om man vill, finns ingen begränsning i antal yh som man får söka till och yrkeshögskola kan ta in även Obehöriga.