Sara
    Hej, det är såhär att jag har precis börjat gymnasiet, ettan. Man fick välja om man vill läsa svenska som förstaspråk eller som andraspråk. Jag valde svenska som förstaspråk, men nu tänker jag ändra det i och med att jag är tvåspråkig och svenska är inte alls mitt förstaspråk, då borde jag få ändra. Men i nian när jag skrev min ansökan för gymnasiet sa min lärare att trycka i svenska som förstaspråk, men det är fel i och med att jag inte pratar svenska hemma. Även om jag blev bedömd som svenska 1 i nian så ska jag ha rätten att ändra. Min fråga är att går det att ändra till andra språk även om man läst förstaspråk i nian?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    du borde få ändra och läsa svenska som andraspråk om du pratar ett annat språk hemma. Jag har samrått med en sakkunnig på område och hen säger att om du har ett annat modesmål, än svenska, då är de du som elev som väljer om du ska läsa svenska eller svenska som andraspråk. Och hen förklarar också att även om du har godkänt betyg i Svenska (och inte i svenska som andraspråk) från grundskolan, har du rätt att läsa svenska som andraspråk på gymnasiet.

    Det kan hända att man ändå går i samma språkgrupp (det händer ofta på mindre skolor eller om lärarkapacitet inte räcker till för att ha två undervisningsgrupper och dela på eleverna - de som ska läsa svenska och de som ska läsa svenska som andraspråk) som de som läser svenska, men man blir bedömd enligt andra kriterier.

    För den som inte har svenska som modersmål är det oftast lättare att få högre betyg i svenska som andraspråk, än i svenska.

    Du har rätt att byta till svenska som andraspråk. Om de på din skola säger Nej till det, be dem att kontakta Skolverkets upplyssningstjänst som kommer att svara att du har rätt att byta. Tel.nr till Skolverkets upplyssningstjänst är 08-527 32 00 och tel. tid är kl.9.30-11.30 och kl.13-15 på vardagar.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Du kan samtidigt som du läser svenska som andraspråk som obligatorisk kurs, välja läsa "vanlig svenska" inom Individuellt val. Kurser i svenska och svenska som andraspråk får samtidigt ingå i ett och samma examensbevis.

    Varför välja läsa "vanlig svenska" inom individuellt val?
    För att lära sig ännu mer svenska och få ännu bättre grund att "stå på" - inför framtida studier och yrkesliv.

    • : Tack för hjälpen, vill bara vara säker om att inför jobb och högskola så är det lika oavsett om man läser svenska som första eller andra språk. Eftersom många säger att om man har svenska som förstaspråk gör det att chanserna blir större inför högskola och jobb, är detta sant?
    • Anna : Inför högskola är det exakt samma för att Antagning.se räknar fram en "siffra", meritvärde och med den siffran konkurrerar man om plats på en högskoleutbildning. När man räknar fram den siffran, är svenska och svenska som andraspråk exakt lika mycket värda! :)
    • Anna : Om man söker jobb direkt efter gymnasiet och till jobbansökan bifogar sitt Examensbevis - här kan jag inte lova någonting... för att arbetsgivare har olika förhållningssätt och värderingar. Någon arbetsgivare kan föredra jobbsökande med svenska som första språk. Dock kommer de i så fall inte öppet säga det, skulla jag tro. Å andra sidan kan det mycket väl finnas arbetsgivare som tycker att det är en fördel att man kan många olika språk och det "gör dem ingenting" :) att man har betyg i svenska som andraspråk och inte i svenska. Tvärtom, kan de tycka att det är en fördel. Vad varje arbetsgivare kan tänka och hur de väljer att agera, kan inte jag redogöra för. :) Det är inte tillåtet att diskriminera pga man har ett annat modersmål, men i praktiken så förekommer det tyvär... :( Om du går en högskoleutbildning, söker du sedan jobb på dina Högskolebetyg, inte på gymnasiala betyg. Detsamma gäller om du går en Yrkeshögskoleutbildning. Du söker då jobb med din YH-examen och inte med hjälp av gymnasiala betyg.