Elisa

    Hej, jag sökte in på SYV-programmet i Stockholm med goda chanser att komma in, men är lite orolig med allt som händer i världen just nu och har några frågor: - Är SYV en konjunkturkänslig arbetsmarknad? Dvs. kommer man ha det betydligt svårare att hitta jobb under lågkonjunktur? - Finns det behöv av nyexaminerade? - Finns det några färdigheter arbetsgivare uppskattar särskilt mycket? (e.g. digitala kompetenser såsom webbutveckling, eller språkkunskaper) Det har alltid varit mitt dröm att utbilda mig till och jobba som SYV, men jag har redan en värdelös kandidatexamen (som går inte ens att översätta på svenska) + begränsat kontaktnät/inget CSN och vill helst inte utbilda mig inom ett område där det är svårt/medelsvårt att få jobb. Tack på förhänd!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elisa;
    roligt att du funderar på att skaffa dig "min utbildning" alltså vill kanske bli en SYV!
    Dock är det rätt så svårt att svara på dina frågor... pga det ej finns ngn legitimation för SYV-ar (utredningen kom fram att det ej - i alla fall - så längre kommer införas SYV-legitimation) då får arbetsgivare egentligen anställa vem de vill. Policy i många kommuner är dock att försöka i första hand anställa "behöriga SYV-ar" alltså med examen från SYV-programmet.
    Ngn garanti går det inte att ge på att få ett jobb och det gäller också SYV-yrket.
    ***
    Ang. kompetenser som efterfrågas när man söker jobb som SYV - kan vara rätt så olika, t.ex kan Körkort krävas (om arbetsgivare vill att SYV-en "täcker" en stor yta - jobbar på flera skolor på deltid - så måste man hinna förflytta sig emellan). IT-kompetens, att ha haft arbetslivserfarenhet inom olika yrken, ha bred kontaktnät eller ha lätt för att skapa kontakt - är det som arbetsgivare brukar värdesätta och efterfråga.
    Se även om du finner intressant info på framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare
    Mvh
    L.

    Liselotte