Daniel SYV

    Hej Sandra!

    väldigt tråkigt det ... att du känner dig deprimerad och ej klarar av vissa kurser.
    Vi på Fråga SYV vill jättegärna hjälpa dig, men vi har mycket begränsade möjligheter. Vi stiftar ej reglerna. Vi kan endast berätta för dig vilka olika rättigheter som du, som elev, har och vi hoppas också att vissa undantag kan göras, även om du kanske, inom det "formella" - ej har rätt att kräva vissa saker! :)

    Det är stor skillnad i 2 olika situationer:

    situation nr. 1
    Eleven har diagnos, ex. depression, eller någon annan diagnos och är sjukskriven på hel- eller på deltid under hela läsåret eller under delar av läsåret

    och

    situation nr. 2
    eleven känner sig deprimerad, men ej sökte kontakt med läkare eller psykolog eller sökte kontakt men ej fick diagnos eller sjukskrivning.

    Utifrån de 2 olika situationer /som jag beskriver ovan/ finns det väldigt olika scenario - vad eleven har rätt till att kräva.
    Finns det diagnos och/eller sjukskrivning - är det en sak; och i annat fall - har skola väldigt små möjligheter att anpassa eller göra undantag.
    Reglerna på vad eleven måste prestera för att få ut sitt Examensbevis bestäms centralt; de är inte specifika för olika skolor och är inte anpassade till olika elevernas situationer, mående, behov eller förutsättningar/möjligheter utan det är "en storlek - ska passa alla!"

    Sedan är det också så att vi ej vet om det är just en specifik arbetsplats som gör att du mår dåligt... och kanske skulle hjälpa att få APL på en annan arbetsplats; eller om du känner eller vet att det är APL som är problemet och inte arbetsplatsen...? Oavsett vad du känner, så kan inte din skola ta och bestämma att du ej behöver göra APL och kan uppnå kraven för examensbevis, tyvärr.
    Att klara av vissa kurser och få betyg i dem - och/eller få Kunskaper, även om du kanske inte får godkända betyg, är givetvis bättre än inte få betyg och/eller kunskaper.

    Att gå prata med Kurator på din skola kan jag varmt rekommendera. Kurator har sekretess. Kurator känner också till hur liknande situationer löstes förut på din skola eller på andra skolor; om hen ej känner till det, kan hen ta reda på det.
    Kurator kan också förmedla kontakt till skolläkare och/eller till en psykolog.
    Du behöver kanske genomgå viss behandling:medicinering och/eller samtalsterapi.
    Hur är tanken vad du ska göra efter gymnasiet? Om du ej klarar av praktiska kurser, kommer du klara av att jobba? Vad tänker du kring det?

    Vad är i så fall mål med dina studier, om du skaffar dig kunskaper men vet att du inte ska kunna arbeta inom det yrket som du skaffar dig kunskaper inom?

    Kraven för Examensbevis kan du se på Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    och ingen kan ta bort något krav pga sjukdom mm., utan det som finns att göra är att t.ex förlänga studietiden, så att du uppnår kraven på fyra år i stället ...

    eller att du får ut Studiebevis (går ut med ofullständiga gymnasiebetyg). Det går att få jobb med ett studiebevis; dock är man inte behörig till eftergymnasiala studier.
    ..... yrkeshögskola kan dock ta in även obehöriga... utbud av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se

    Det går redan nu se vilka >>>> yrkeshögskoleutbildningar som har beviljade starter hösten 2019 (om du går åk2 idag och får ut examensbevis eller studiebevis i juni 2019) - kan du söka yh till hösten 2019.

    Sammanfattning
    Det går inte att få Examensbevis från ett yrkesprogram om man ej deltar eller klarar av godkända betyg i praktiska kurser, tyvärr.
    Vi avråder från att skolka, utan råder att få kontakt med läkare/psykolog/kurator och försöka bli sjukskriven och få behandling.

    • : Tack för snabbt svar! Går det inte heller att byta ut de praktiska kurser mot några andra teoretiska kurser som ger poäng?
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar på din fråga. Var god läs mitt svar.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra, se gärna Programplan för RL>>>. för att uppnå kraven för examensbevis måste man uppfylla ett antal olika krav; bland annat måste alla kurser inom Gymnasiegemensamma ämnen, programgemensamma ämnen + alla kurser inom en av inriktningar + tillräckligt antal poäng kurser som får på just RL läsas som programfördjupande + 200 p. individuellt val + godkänt gymnasiearbete finnas med. Bl a måsta samtiliga kurser från listan - nedan - vara godkända:

    Alla kurser inom EN AV INRIKTNINGAR måste finnas med. Beroende på vilken inriktning du läser - måste också 600 - 900 p. kurser som får läsas som programfördjupande på just RL också finnas med. Exakt vilka kurser just din gymnasieskola kan erbjuda, vet inte vi här på Fråga syv. Tyvärr råder det även lärarbrist; svårt att få tag på lärare. Därför blir det allt oftare så att valmöjligheter försämras. På många gymnasieskolor väljer skolan åt eleverna, för att några andra alternativ finns, tyvärr, inte. Detta kan ofta bero på att lärare ej finns att få tag på! :(

    Även om kurser du vill och får läsa kanske finns på din skola /eleverna läser de som går på andra program på din skola/ kan det tyvärr bli så att de krockar (schemat-mässigt) med, för dig, Obligatoriska kurser. Och vad gör man då? Du kan ju inte klona dig.
    Jag hoppas att din skola kan vara tillmötesgående och byta ut någon kurs - men det kan vi inte lova dig, utan det beror helt på vilka möjligheter, som ex. tillgång till lärare, hur schemat ser ut mm. - som finns på just din skola.

    Vi på Fråga syv önskar att anpassningar görs som eleverna önskar sig. Dock ser vi ett antal stora problem/svårigheter; en aspekt i detta är Lärarbrist; en annan - att tillräckligt antal elever måste önska läsa en viss kurs för att det ska bli möjligt att erbjuda den. Det finns inte - tyvärr!! - resurser på skolorna för att ge individuell undervisning eller undervisning i mycket små grupper.

    Det blir alltså allt som oftast så att det är Eleverna som måste anpassa sig. Det blir träning inför arbetslivet - kan man säga. Inom arbetslivet är det arbetstagare som måste anpassa sig. Arbetsgivare kan inte eller vill inte /oftast i alla fall/ anpassa sig till vad arbetstagare kan önska sig. Vi på Fråga SYV kan inte ändra på det. Vi måste konstatera hur det ser ut på skolorna och i arbetsliver, förklara vilka generella rättigheter som elever och arbetstagare har - och sedan blir det en "lokal fråga" att se vad som kan göras på en enskild skola eller på en enskild arbetsplats. Vissa anpassningar kan göras, om man har tur. Det är inte alltid rättvist, vilket vi beklagar. Vissa skolor kan göra större anpassningar, än andra.
    De generella "utvägar" som finns för dig är:
    - försöka stå ut och läsa färdigt din utbildning på gymnasiet så gott du kan;
    - försöka byta skola men ej program;
    - söka om till åk1 på ett nytt program;
    - söka läsa på en folkhögskola /från det kalenderåret du fyller 18 år/;
    - försöka få Barn- och utbildningsförvaltning i din kommun att fixa till en särskild lösning för dig (detta görs sällan för att det är besvärdligt och dyrt). Vår erfarenhet är att man ska ha läkarutlåtande eller intyg från en psykolog och sedan kämpa för att kommunen ska fixa en särskild lösning. Det kan ta lång tid att få igenom det. Det finns exempel på att föräldrar kämpar i åratal för att få en lösning som passar deras barn. I andra fall går det snabbt - det gäller att ha tur.
    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!
    Fråga SYV håller tummarna för dig!
    ANNA