Hej Anton,

    det är mycket tråkigt att du har tappat motivation och lust för skolan.

    Min förhoppning är att du hittar tillbaka till motivationen och kan fortsätta läsa nu, under det här läsåret...

    Du kan tyvärr inte någon Rättighet som säger att skola är tvungen att "hålla plats" för dig... Om din skola skulle hålla plats för dig - hur skulle de göra det? Du vill i så fall hoppa in - nästa år - i den klassen som börjar åk2 idag. Säg, att det inte finns någon ledig plats i den klassen och ingen hoppar av, då finns det ingen plats.
    Om någon skulle hoppa av - då vill rektor kunna ta in en ny elev om någon elev önskar "tillkomma" till din skola, av någon anledning: som t.ex kan vara att familjen flyttar till din stad, eller att en elev vill byta från samma program på en annan skola... och i så fall måste rektor säga Nej - och hålla plats för dig, men du kanske inte ens kommer tillbaka om ett år...?

    Elevens rättighet till en studieplats "nästa år" (så som du önskar) finns endast OM ELEVEN SKA UNDER ETT LÄSÅR LÄSA UTOMLANDS, DVS STUDERA UTANFÖR SVERIGE (i första hand är det "utbytesår" som avses).
    Men du kan också ha tur och ledig plats finns och då finns det ingen anledning att inte ta in dig på den lediga platsen. Men om ingen ledig plats finns i åk3 nästa år - då kan du inte börja då...

    Jag tänker också på din ålder. Vilket kalenderår fyller du 20 år? Det är viktigt att veta.. för att du kan om ett år vara för gammal för att kunna antas till gymnasiet, utan kan bli hänvisad till komvux.

    Bästa hälsningar

    ANNA