Alice
    Hej, jag är 19 år och väldigt orolig för hur det ska gå för mig överhuvudtaget.
    Jag har gått Introduktionsprogrammet i nu 3 år. Jag fick gå om 8:an i grundskolan för att jag gick i en skola för dom som hade diagnoser.
    Det tog ett tag innan jag fick komma in på denna gymnasieskola då.
    När jag äntligen fick det så verkade allt bra tills jag förstod att det var Intro-program.
    Kan jag på något sett ta studenten i sommar?
    Eller kan jag söka in på universitet överhuvudtaget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alice!
    Vilket introprogram läser du på nu?
    Om det är ditt tredje år på gymnasiet nu, då kommer du troligtvis på Studieintyg (en förteckning över de kurser som du läste och fick betyg i) och du kan sedan söka jobb med hjälp av det intyget.

    När fyller du 20 år? Det är viktigt att veta när du fyller 20 år för att kunna säga när du kan vända dig till Komvux. På Komvux kan man läsa grundskolekurserna och gymnasiekurserna, om man behöver det.

    Vad vill du jobba med?
    Du nämner "universitet" och jag undrar vad skulle du velat läsa på universitetet?

    Det finns många andra utbildningar för utom de som finns på universitetet. Exempelvis på folkhögskolor www.folkhogskola.nu, på yrkeshögskola www.yhguiden.se, arbetsmarknadsutbildningar (som arbetsförmedlingen hjälper till att komma in på www.ams.se ) och på komvux (man ser info på sin kommuns hemsida).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Svara på mina frågor, så ska jag försöka ge dig ett bättre svar.
    Lycka till!
    ANNA
    • : Det är IV ungefär. Jag har inte hört att någon lärare eller mentor säga något om student! Jag blir jätteorolig då jag tycker att alla ska ha samma rätt. Jag menar att jag vill kunna ta studenten i sommar från iv. Har gått IV 3 år. Och jag fyller 20 nästa år i oktober. Jag sökte på ett universitet som jag skulle vilja gå efter sommaren. Och det står att man kan komma in på det om man fyller i en speciell lapp. Så det är jag inte orolig för, för det är jag säker på att det kommer fixa sig. Jag har bestämt att jag vill läsa på ett speciellt universitet som du kanske märker. Men det som oroar mig mest är om jag ska kunna få ta studenten. Det är liksom ett minne för livet och det skrämmer mig, om jag inte får samma möjlighet att vara lycklig att jag slutat skolan och stå där med en bild på mig med en folkmassa. DU förstår, snälla svara fort :)
    • Julia : Det bästa svaret på just den frågan - om hur studentfesten ska organiseras på Introduktionsprogrammen på just din skola, kan bara din skola svara på. Vi kan svara på hur det BRUKAR VARA - att alla på en gymnasieskola som har läst i tre år får springa ut med studentmössor och får sina utbildningsdokument av rektor: vissa får Examensbevis, vissa får Studiebevis och vissa får Studieintyg - där det står vad man läste och vilka resultat man uppnådde. Prata med din klasslärare/mentor och du kan t.ex. säga att du vill planera för studentfesten: vem du vill bjuda och kläder och mössa mm. och för att kunna planera måste du veta när det blir och exakt vad som händer den dagen. Det är en alldeles rimlig fråga att ställa till personal på skolan där du går.