Lars
    Hej,

    Min son söker en utbildning som kräver Kemi 1. Han har som merit Naturkunskap 2.

    Kan han åberopa att behörighetskravet på Kemi 1 uppfylls av Naturkunskap 2?

    MVH

    Lars
    • : Tack så mycket. Följdfråga. Egentligen har min son ett amerikanskt highschool diplom där han har läst IB Physics SL1. Detta är första året av hela IB Physics SL programmet. Kan man åberopa att ett år av IB PHysics SL är likvärdigt med Kemi 1? Tack igen på förhand.
    • : Lars
    • : IB Physics SL läser man normalt på 2 år. Tack.
    • : Fel av mig, nu blandar jag ihop begreppen. Det jag ville fråga om är huruvida min sons Chemistry betyg räknas som Kemi 1. Lars
    • Julia : Bäst är det att kontakta Antagning.se med den frågan. Det är deras bedömning om behörighet som gäller. Det kan ev spela roll VILKET BETYG man fick i kursen och inte bara att man läst kursen eIIer har "godkänt betyg" i kursen, det kan också spela roll från vilket år betyget är och på vilken skola betyget är utfärdat. Man kan givetvis chansa och söka, skicka in sina betyg - så får man svar från antagning.se sen om man är behörig eller obehörig.
    • Julia : 0771-550 720 är tel.nr och Antagningsservice /högskoleutbildningar/ svarar i tel. måndag till fredag, kl. 9–16
    • Julia : Nu har jag ringt till Antagning.se (tel.nr ovan) och handläggare Utländska betyg sitter aIIa i ett möte en timme tiII. De ska vara tillgängliga idag 11 okt från 14.00 tiII 16.00.
    • Julia : Jag har nu också utökat mitt svar, se nedan. :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Nej, Lars! Tyvärr! Naturkunskap 2 innehåller en DEL AV KEMI 1, inte hela kursen.

    Om det krävs att man har Kemi 1 för Särskild behörighet, måste man just ha betyg i Kemi 1, Lägst betyget E. Och även om man har betyget A i Naturkunskap 2, är man inte behörig vad det gäller Kemi 1.

    Vänligen

    Julia SYV

    Råd som jag kan ge: göra ansökan nu, idag, så fort som möjIigt - till de högskoleutbildningar som man är intresserad av; ladda upp alla utbildningsdokument man har på Antagning.se sida och de kommer att så fort de hinner svara ang. Behörighet. Men tyvärr så kan man få svar OBEHÖRIG så sent att man sedan inte hinner skaffa sig betyget innan 1 dec 2016, som är sista kompIetteringsdag.

    Däri mitt förslag att din son kan försöka läsa Kemi1* eller göra prövning i Kemi1 - med målsättning att få godkänt betyg i den kusen innan 1 dec., så att han hinner komplettera senast 1 dec 2016, genom att ladda betyget på "mina sidor" på www.antagning.se

    ___
    * Kemi 1 är en kurs á 100 poäng, vilket betyder att man läser den på hetid på fem veckor. Man kan höra med komvux i sin hemkommun om möjlighet finns att läsa den på distans eller på flex nu, snarast - för att det är exakt 7 veckor från idag till sista kompetteringsdagen och ska man LÄSA kurser, då är väldigt bråttom, då ska man hest börja läsa den inom en vecka. Så snabbt brukar man inte få plats på komvux! tyvärr... därför tycker jag att PRÖVNINGEN är det bästa aIternativet i detta faIIet.

    Men vi hoppas du(ni) får ett positivt svar från Antagning.se och att din son behöver i så faII inte kompIettera med betyget i Kemi 1.