Klara
    Vad passar mig bäst?
    Jag har alltid tänkt gå natur men nu när gymnasievalet är runt hörnet har jag ingen aning.
    Anledningen till att jag tvekar är för att naturvetenskap värkar så torrt, man kan inte välja till några estetiska ämnen och det är så mycket bara.
    Jag gillar värkligen att måla så Estet-Bild har alltid vart ett alternativ men jag vill inte läsa en helt estetisk utbildning jag vill ha fler val i framtiden.
    Sedan insåg jag att design inriktningen på Teknikprogrammet existerade, det är likt natur på det sättet att det är mycket NO vilket jag värkligen gillar plus man kan om jag går design läser jag bild och form och jag kan välja till estetiska ämnen, men jag är rädd att det kommer vara förmycket programmering och att all design och bild bara kommer vara ritningar av tekniska föremål.
    Detta valet hade vart så mycket enklare om jag faktiskt visste vad jag ville göra i framtiden, en sak jag är säker på är att jag vill göra något stort och antagligen kreativt, jag vill även om jag vill göra något kreativt vill jag fortfarande ha utbildningen som teknik eller natur ger mig för det bästa som jag vet är att veta hur saker fungerar (därför älskar jag NO).
    Jag har rätt bra betyg i skolan så jag skulle nog komma in på det jag söker till, jag är snabbtänkt och är en naturlig ledare, jag är bra i estetiska ämnen (främst bild), språk och NO. Jag gillar att veta hur saker funkar och jag gillar att vara bra på saker, jag vill inte bli konstnär, jag vill inte pli programmerare, IT-människa och jag skulle hällst inte gå i min familjs fotspår och bli läkare. Jag vill göra något och bli någon, vad ska jag göra?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du ställer en viktig fråga men som också tyvärr är svår att svara på. Jag ska samråda med kollegorna och vi ska försöka återkomma med ett svar som förhoppningsvis blir till hjälp !

    Just nu vill jag be dig läsa på https://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval och även gå in på länkar (allt som är "i blått" är klickbara länkar).

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,

    det är bra att du har bra betyg och kan komma in på den utbildning du vill, utan att tänka på att du kanske inte kommer in där du vill komma in och att du har beskrivit dig och dina önskemål ganska ingående i din fråga men det är ändå ganska svårt att ge konkreta råd på vilken gymnasial utbildning du bör söka i första hand, utan att känna dig.

    Dina intressen och mål kan också förändras mellan idag och sista dagen i omvalsperioden - och du kanske kommer på att du vill absolut satsa på ngt. "konkret" yrke>, och då blir det lättare att svara på frågan om vilket gymnasieprogram som passar bäst.

    För övrigt gäller:
    bli företagsledare> /chef>, samordnare, team-ledare>, VD> eller verksamhetschef/ kan man efter diverse olika utbildningar; i princip efter vilken gymnasieprogram> som helst (mycket beroende på vad man gör efter gymnasiet - om man studerar mer eller jobbar och skaffar sig arbetslivserfarenhet och kanske gör några kortare ledarskapsutbildningar senare... det finns många olika vägar att gå).

    Om du inte redan nu vill inrikta dig på ngt. yrke som man lär sig i första hand på gymnasiet, exempel: elektriker>, kock>, make-up artist>, bagare/konditor, chaufför>> eller frisör>> - då kan man gå ett valfritt gymnasieprogram; det programmet som man av någon ansledning "gillar" mer än andra program. Många ggr "vinner man" rätt mycket på att välja en skola nära sin bostad - man sparar mycket tid och krafter på att slippa pendla och då kan man hinna och orka göra roliga saker på sin fritid (kanske läsa kreativa ämnen på en Kulturskola eller Studieförbund på kvällstid och/eller på helger/.

    Ännu ett alternativ är att i första hand söka läsa på distans, på Korrespondensgymnasiet>. Det är några få obligatoriska träffar i Torsås, men för övrigt läser man på distans. Det passar inte alla att läsa på distans, det finns för- och nackdelar. En av fördelar är att man slipper lägga tid på att göra sig i ordning varje morgon och lägga tid på att ta sig till och från skolan; all den tid kan man lägga på att utöva ngt. kreativt på egen hand eller på Kulturskola, i en Förening eller på ett Studieförbund.

    Det finns också på några gymnasieskolor som t.ex på >>Uddevalla-gymnasieskola - "profiler" eller "varianter" som t.ex Naturvetenskapsprogrammet med bild, där man garanterat får läsa bild-kurser, trots att man går på NA.