Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tania!

    Det finns flera olika arkitektyrken:

    Inredningsarkitekt>>

    Landskapsarkitekt>>

    Byggnadsarkitekt>>

    IT-arkitekt>>

    och utbildningar finns på olika "nivåer" (i olika former) - t.ex på högskola/universitet, på yrkeshögskola och inom KKU>>

    Det är möjligt att nya utbildningar tillkommer under tiden du läser på gymnasiet eller att behörighetskraven på de befintliga utbildningar ändras. Vi kan inte idag med säkerhet veta vilka utbildningar till "arkitekt" som du ska kunna söka till om 3 år.

    Det finns alltid möjlighet att komplettera efter gymnasiet - t.ex på komvux, därför tycker jag du ska läsa på det programmet som du vill läsa på, men försök läsa så mycket matte du kan... och sedan om det skulle visa sig att du behöver komplettera, söker du till komvux i så fall.

    Bästa hälsningar

    Milla Syv

    Studie- och yrkesvägledare