Kai
    Tjena! Jag läser just nu första året på naturlinjen och har valt spanska som b-språk sedan 6:an. Jag pratar dock för övrigt även tyska mycket bra, därav undrar jag om det är möjligt att tenta av en extra kurs även trots att jag inte har deltagit i någon lektion under året. (min klasscoach visste ej)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kai!

    Rektor på ditt program kan bevilja dig tenta av "vilka kurser som helst", men kan också säga Nej. Prövning har du rätt att genomgå - endast om kursen ingår i din Studieplan och du inte har haft möjlighet att delta i lektioner eller har fått F i kursen och utan godkänt betyg i den, inte uppfyller kraven för gymnasieexamen. I så fall har du rätt till ett prövningsförsök men skola har alltid rätt att ta avgift (för närvarande 500 kr per Prövning).

    Men den faktiska kostnaden för att anordna prövning och utfärda betyg överstiger 500 kr (ca tre ggr "om", dvs det kostar skolan 1500 kr - circa att ordna en prövning, men avgift som får tas ut är max 500 kr). Detta gör att skolan förlorar ekonomiskt på varje prövning och det är en av anledningar till varför eleverna får oftast nej på sina ansöknignar... om de inte direkt har rätt att kräva att genomgå prövning, vilket du (om jag förstår dig rätt) inte har.

    Fråga SYV på din skola om hur ansökan om prövning går till på din skola - om SYV kan fråga Rektorn eller om du får fråga själv eller om det finns kanske en blandkett/ansökan - som lämnas in till rektorn för beslut.

    Hoppas mitt svar förklarar en del.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket! Ska ta kontakt med min rektor eller SYV och fråga om ansökningar.¨
    • Milla : Gör så och vi håller tummarna!