Elsa
    Hej jag går i 2:an på gymnasiet på det estetiska programmet. Jag mår just nu inte alls bra av att gå i skolan, egentligen har aldrig den traditionella klassrumsundervisningen funkat för mig. Jag undrar om det går att plugga sig till en gymnasiexamen på distans. Jag har kolla korr-gymnasiet, de har ju bara hela program men det känns onödigt om jag skulle behöva läsa om de kurser jag redan har läst. Finns det andra möjligheter som att plugga en kurs i taget för jag är en person som har lättare att få färdigt saker om jag bara har en grej att fokusera på. Typ tenta av kurser tills jag får en gymnasieexamen ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elsa!
    Tyvärr så är det väldigt svårt att hitta en sådan möjlighet.
    Det som finns är:
    1. Korr on-line gymnasiet http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    2. Din kommun kan köpa distansundervisning för dig på t.ex. Hermods http://www.hermods.se/utbildningar-och-tjanster/distans/Gymnasieskola-pa-distans/ som av Skolverket fick uppdrag att bedriva gymnasieutbildning på distans för dem, som vistas utomlands, pga att föräldrarna jobbar där. Det är svårt att få igenom, men du bör försöka. Ofta krävs det läkarintyg som påvisar att en elev pga sjukdom inte kan gå på gymnasiet.
    3. Läsa på folkhögskola. Du är 18 år och är tillräckligt gammal för det (man måste vara minst 18 år för att få lov att börja på en folkhögskola).
    4. Förhandla på din egen gymnasieskola om möjlighet att tenta av kurserna. Skola har rätt att ta 500 kr. per tenta/prövning. Det är ca 16 kurser kvar och det kommer att kosta minst 8000 kr. i prövningsavgifter för dig under åk2 och 3 i så fall. Dessvärre har du inte automatisk rätt att bara göra det. Rektors beslut krävs. Oftast blir det ett Nej från rektorerna: pga det kostar egentligen mycket mer att ge handledning och ordna prövningar/tentor än de där 500 kr. som skola har rätt att ta ut. Det är ekonomisk förlust för din skola att bevilja det för dig.

    Om du hittar möjlighet att läsa på distans på något annat sätt än det som jag nämner i mitt svar nu, var god hör av dig med tips. Vi är i så fall väldigt intresserade av den info.

    Prata med kurator och med SYV på din skola. Vi håller tummarna!
    Hälsningar
    Mikael SYV