Alma

    Hej! Jag går tredje året på gymnasiet och ska skriva mitt gymnasiearbete. Jag har tänkt skriva om ämnet "mäns våld mot kvinnor i nära relationer" men behöver hjälp och tips på frågeställning till ämnet. Tack i förväg:)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alma,
    SYV är inte expert på Gymnasiearbete eller på temat "våld i nära relationer". Med det sagt, så skulle jag, till exempel, som inte alls är insatt i det område kanske fråga mig:
    - hur mycket vanligare är det att män utövar våld mot kvinnor, jämfört med tvärtom? och hur ser det ut i enkönade relationer (där 2 kvinnor eller 2 män är gifta med varandra eller är sammanboende)?
    - är det någon skillnad om paret har barn (gemensamma barn eller barn från tidigare relationer)? Hur påverkas barnen? Finns det forskning på det?
    - Vad finns det i Sverige och i andra länder för forskning på område: orsaker? hur man förhindrar? vad kan man göra för att förbättra situationen? Har du personligen några förslag på vad som kan/bör göras? är det brist på resurser eller även andra orsaker som gör att allt som kan göras inte görs idag?
    - Vad för kompetens behöver t.ex Medarbetare på kvinnojourer ha? Har de den kompetensen? Om inte - varför? Hur ska man kunna förbättra situationen med kompetensförsörjning för de som jobbar med den problematiken?
    _ Personliga berättelser (med anonyma "namn"/påhittade namn) där du bl.a försöker få fram vad offren själva har för förslag, vad de säger skulle ha hjälpt dem när de, som mest, behövde hjälp?
    - Hur ska man uppfostra barn för att förhindra att de, som vuxna, utövar våld eller tillåter våld i de relationer som de befinner sig i? forskning på området? Fråga förskollärare om vad du gör med barnen på förskolorna (lekar, leksaker, annat?) Fråga de som utbildar blivande förskollärare hur man inom utbildningen till förskollärare tar upp den problematiken: både att upptäcka vilka barn som bor i familjer där våld förekommer och hjälpa dem, hur? Har förskolepersonal anmälningsplikt om de misstäcker att barn bor i familjer där våld förekommer (kanske mot barn, men mellan föräldrarna)? Hur många % av anmäla fall som går till åtal? Hur många % av de åtalade blir dömda? Är straffen tillräckligt stränga? Vad säger experter på området?
    _ återfallsrisk? de dömda - hur ofta återfaller dem i samma våldsamma beteende senare? vad behöver hända att de inte ska återfalla? På anstallter: hur jobbar man med de som sitter inne, dömda för våld i nära relationer? vilka program finns idag inom anstalter? Vilka program/åtgärder behöver finnas? Vad kommer det att kosta att införa dem? Vad kommer att kosta att Inte införa dem?
    - Samhällskostnader för våld i nära relationer? Vad säger samhällsvetare och ekonomer?