Heba
    jag är väldigt stutumotiverad och ska börja gymnasiet nästa år och jag vill helst gå med andra studiemotiverade elever, Jag vill gå i en högpresterande skola med naturprogrammet har ni tips på sådana gymnasie skolor? :)
    • Anna : Med "natur" kan man mena NA, naturvetenskapsprogrammet, eller NB, naturbruksprogrammet - vilket menar du med "natur"?
    • : Hej jag menar naturvetenskapsprogrsmmet
    • Anna : är det inriktning Naturvetenskap du i första hand är intresserad av?
    • : Göteborgs Högre Samskola är mycket svårt att komma in på, pga väldigt höga betyg krävs; enligt många går de högst moriverade elever på NA i Gbg på just den skolan.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Heba,

    om du menar NA/naturvetenskap - så finns det i Göteborg idag 24 gymnasieskolor som erbjuder den utbildning; se hela listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?Na/naturvetenskap

    Vilka elever som kommer in på just samma utbildning som du och hur pass motiverade de är eller blir, är omöjligt att veta på förhand.
    Om du menar - vilka skolor/gymnasiala utb., som brukar vara Svårast att komma in på pga höga antagningsgränser, så går det givetvis att ta reda på - ex. kan man fråga på gymnasieantagningen i Göteborg om det; eller på varje gymnasieskola; men att det är svårt att komma in på en gymnasieskola, betyder inte per automatik att alla elever i klassen kommer att vara mycket motiverade; det kan finnas duktiga men lata elever som fattar snabbt, gör inga läxor, behöver inte plugga hemma men skriver ändå rätt på proven ... ofta är det dock mycket plugg som ligger bakom de höga betygen.
    Vi på Fråga syv kan inte ge dig någon garanti på vilka gymnasieskolor som kommer att under 3 år framöver vara "högpresterande". Vi kan ställa frågan till gymnasieantagningen om vilka gymnasieskolor med ett visst program i Gbg som det förut vara svårast att komma in på, men det kan du också göra själv - kontaktuppgifter till gymnasieantagningen i Gbg finns på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-goteborgsregionen

    Jag tycker personligen att det är viktigt att även tänka på avstånd - resväg mellan bostaden och skolan. Göteborg är så pass stor stad att det kan ta över en timme och det är för långt i så fall. Det finns många fördelar i att kunna Gå eller Cykla till sin skola (man får motion på vägen och behöver inte vara orolig för att spårvagnen blir försenad och man kommer för sent till lektionen).

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    statistik vad gäller hur höga betyg som gav plats på gymnasiet i Göteborg på olika gymnasieskolor vid förra årets antagning finns på:
    goteborgsregionen.se/download