Melisa
    Hej!
    Jag har nyligen tagit studenten och fått min gymnasieexamen. Under mina tre år på gymnasiet har jag läst Estetiska Programmet inriktning Bild och Form, samt beslutat mig för att plugga vidare efteråt. Jag har ansökt om att läsa ett teknisk basår förhoppningsvis inför Hösten 2016 och jag väntar nu på första antagningsbesked. Jag gick ut med 15,06 i betygsnitt från gymnasiet, men kanske kommer inte in när lägsta till antagningen har varit runt 16 i snitt under de senaste åren. Min plan B är att göra Högskoleprovet och sen söka till Våren 2017 om jag inte kommer in efter andra antagningsbeskedet. Målet är att uppnå 1,0-1,3 på Högskoleprovet för att komma in på den högskolan jag vill helst börja plugga på först. Jag har tidigare skrivit Högskoleprovet två gånger och uppnått högst 0,4. För att uppnå bättre resultat på Högskoleprovet, så har jag läst om att man behöver förbereda sig minst 6 månader innan. Nu är det 5 månader kvar tills nästa provpass. Ska jag vänta med att plugga till Högskoleprovet tills 12 juli eller bara sätta igång nu? Jag tänker ju att det kan ändå vara värt att repetera matten då det är mycket matte på tekniskt basår.

    Andra antagningsbesked är inte förrän den 3 augusti och då är det bara 2 månader kvar tills nästa provpass om jag sätter igång med förberedelsen då. Annars funderar också på att samtidigt skicka ansökan för ett naturvetenskapligt basår på komvux för att kunna söka till min drömutbildning, men undrar när kan jag göra det?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Melisa!

    Du förlorar inget på att träna inför högskoleprovet, och jag tycker du kan göra högskoleprovet på hösten (även om du kommer in på det tekniska basåret). Detta för att du efter det tekniska basåret - behöver konkurrera om platsen på en högskoleutbildning och då är det bra att ha högre resultat på HP. så - mitt råd till dig är att göra högskoleprovet även om du kommer in på ett tekniskt basår.

    Ang. söka till komvux - så är det olika ansökningsperioder i olika kommuner. Du bör se på din kommuns hemsida när ansökningsperioden till komvux är. Om du uppger i vilken kommun du är skriven/folkbokförd, kan jag se på din kommuns hemsida - när ansökningsperioden i din kommun är.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej Liselotte! Jag är folkbokförd i Stockholm Stad.
    • Anna : Jag ska nu kolla upp det med ansökningsperioder i Sthlm och skriver ett nytt svar till dig. :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    i Stockholm gäller enligt info på hemsidan, följande:

    För att göra ansökan går du in på den här sidan>>

    Du måste skapa det så kallade "konto" - men det handlar inte om pengar, utan om att du sparar uppgifter om dig inklusive din tidigare utbildningsbakgrund. Sedan kan du göra ansökan.

    Kontaktinfo till personal på komvux i Stockholm finns här>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    vill också passa på och önska dig Trevlig Sommar!

    ANNA