L
    Körkort krävs ju för väldigt många tjänster idag men jag undrar om kraven på körkort skulle kunna minska i framtiden.

    Det börjar ju komma självkörande bilar och det är orimligt att så många tjänster kräver körkort med tanke på klimatförändringarna och bilars påverkan på klimatet.

    Med tanke på klimatet så har jag inte velat ta körkort men nu börjar jag inse att jag kanske måste ta körkort för att ha chans att få kvalificerade jobb efter en universitetsutbildning.

    Tycker ni att jag ska försöka ta körkort så fort som möjligt eller avvakta och kanske ta det typ i slutet av utbildningen i så fall?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej L!

    i många jobbannonser där det står att körkort krävs /eller önskas/ - förekommer det sedan ofta att man ej behöver köra bil (eller i alla fall bara köra lite grand, ibland).

    Det där med självskörande bilar - är ännu på försöks-stadiet... så vi kan inte svara ang. hur det blir i framtiden.

    Det är upp till dig om du vill ta ställningstagande för miljö och vägra ta körkort. Det är myckt möjligt att du kan få jobb som du blir nöjd med - ändå.

    Om du, däremot, bestämmer dig för att ta körkort - undrar du, när? snarast eller mot slutet av utbildningen? Och det är en svår fråga att besvara. Det finns för- och nackdelar i både att snabba på och i att vänta...

    Det är ofta lättare att lära sig nya saker - när man är yngre + att med körkort har du troligtvis större chans att få sommarjobb och/eller extra jobb under utbildningen... Å andra sidan, har man mer utvecklat konsekvens-tänkande och logik, när man är äldre... typ kring 25 år gammal - ligger man oftast på "topp" mentalt och kanske kan ta körkort snabbare + slippa utsätta sig själv och andra för onödiga risker (det är ett känt faktum att förare upp till 24 år är mer inblandade i olyckor).

    Du kan kanske ta en test-lektion på en bilskola och sedan fundera på att "så smått" läsa teori, kanske på egen hand... det skadar ju inte att lära sig namn på alla trafikmärken, t.ex - och detta oavsett om man sedan ska eller inte ska ta körkort! :)

    Liselotte