Jacqueline
    Hej!
    Jag har haft nationella prov i matematik som jag studerar på komvux.
    Jag fick tyvärr 1 enda poäng ifrån godkänt, så det känns surt då jag verkligen har svårt med matte men kämpade inför detta prov.

    Har muntlig examination snart och undrar då om det är helt kört för mig nu? Eller kan jag ”skrapa” ihop något poäng därifrån och kanske få E i slutbetyg på kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jacqueline!
    det är Lärare som är proffs på att sätta betyg, inte SYV.
    Det jag som SYV kan råda dig att göra är att
    - göra ditt bäsa på den muntliga delen;
    - att be att få göra omprov på den skriftliga delen
    och - hålla tummarna hårt!
    Jag tror dig när du säger att du har gjort ditt bästa, pluggade hårt inför provet och det är jättebra! Dock är det KUNSKAPER som man kunde uppvisa och inte hur hårt man kämpade för att få de kunskaper, som betyget speglar. Det finns i Sverige inte betyg i "flitighet" - utan endast i ämnen/kurser. Det kanske vore bra om även betyget i flitighet, som påvisade hur stor arbetsinsats eleven har gjort, fanns, men så är det inte.

    Vänligen och lycka till!
    ANNA