Mah
    Hej
    Jag läser vård och omsorg (undersköterska) jag ska studera vidare, jag har svenska A,B,C och samhällskunskap 1 och Engelska 5, 6 samt matematik B. jag har en termin kvar och vill söka till sjuksköterska programmet, undrar behöver jag läser extra kurs eller jag är behörigt för programmet? jag har gjort högskoleprov 2015 och poängen är 0,90.
    MVH
    Moon

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du behöver ha antingen ett Slutbetyg eller ett Examensbevis. Har du gjort planering med SYV på komvux där det framgår att du läser mot Slutbetyg eller mot ett Examensbevis ?

    Daniel SYV

    Hej Moon,

    uppgifter i din fråga är inte tillräckliga för att ge dig svar. T.ex angående svenska språket: om du får ett Slutbetyg, då räcker det med godkänt betyg i Svenska A och B /som du har/. Men om du får ett Examensbevis, då måste du även ha godkänt betyg i Svenska eller Svenska som andraspråk 3 (och Svenska C motsvarar inte Svenska 3, för att Svenska C var en 50 poängskurs och Svenska 3 är en 100 poängskurs). Det är alltså stor skillnad - om du får ett Slutbetyg eller om du får ett Examensbevis.

    Det är fördelaktigt för dig att få ett Slutbetyg, men får det måste Rektor på komvux fatta beslut om det. I annat fall måste du läsa mot Examensbevis, vilket innebär att du behöver fler betygsatta gymnasiepoäng, mindre frihet i vilka kurser som får ingå + att du måste även få godkänt betyg i Svenska eller i Svenska som andraspråk 3.

    Mitt råd till dig är därför att du ansöker om att få läsa mot ett Slutbetyg. Det gör man oftast via SYV på komvux, som tar din ansökan till Rektor. När rektor fattar beslut om du får eller inte får läs mot ett Slutbetyg, gör du planering med SYV på komvux. Planering blir mot ett Slutbetyg eller mot ett Examensbevis. Det är olika regler när man läser mot de två olika typer av betygsdokument.

    Slutbetyg kan man som senast få 1 juli 2020. Efter det får man endast läsa mot Examensbevis. Det är 3 år kvar - känns som lång tid... men jag tycker du bör få klarhet i saken så fort som möjligt så att du ska få veta vilka kurser som du måste läsa framöver.

    Hälsningar

    Daniel SYV