Lina
    Hej,

    jag läser just nu ett kandidatprogram i psykologi på Cambridge University i England och funderar på att utbilda mig till legitimerad psykolog i antingen England eller USA. Min fråga är om jag då har möjlighet att jobba som psykolog i Sverige efteråt?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    Psykologer >>>, hör i Sverige till de så kallade Legitimationsyrken>>, vilket innebär att det är Socialstyrelsen som bedömer vem som har tillräckliga kvalifikationer för att erhålla legitimation.
    Det kan inte på förhand garanteras att man med utbildning till psykolog från utlandet, får psykolog-legitimation i Sverige. Förhoppningsvis ska du kunna komplettera... i värsta fall kan Socialstyrelsen komma fram till att utbildningar är för olika och du måste - för att kunna erhålla legitimation i Sverige - läsa om i princip hela utbildningen.
    Det finns också fall då Socialstyrelsen har "föreskrivit" kompletteringar men de kurser som man behöver komplettera med ej gavs som fristående kurser, utan endast inom psykologprogrammet; och då blev man tvungen att konkurrera om plats på psykologprogrammet och kom man inte in - då kunde man inte komplettera.