Felicia
    hej jag undrar vilka utbildningar (i högskola/universitet) det finns som har så lite teori som möjligt? alltså jag vill veta vilken utbildning som har mer uträkningar tex matematik, kemi, fysik och som inte har så mycket med texta att göra om ni förstår vad jag menar?
    tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    om du söker efter utbildningar på högskola/universitet som har många "uträkningar" och lite med "texter" att göra - då är det kanske sådana utbildningar som leder till yrkena som Matematiker>>, t.ex?

    Kika också på Statistiker>>, Kemist>> och Fysiker>>

    • : tack för svar!
    • : vet du ifall matematikerprogrammet och kandidatprogram i matematik och matematikprogrammet är samma fast bara olika namn på utbildningar?
    • Julia : Du får noga jämföra antal högskolepoäng och innehåll i programmen. Varje högskola/universitet får inom sin "akademiska friheten" utforma sina utbildningar olika. Det kan vara samma namn på utbildningen, men olia innehåll ... eller tvärtom: olika namn men samma innehåll. :)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Statistikerprogrammet - t.ex den här på Örebro Universitet kanske också kan vara av intresse för dig - se här>>

    Matematik, kandidatprogram
    Kandidatprogram i matematik
    Matematikprogrammet
    Kandidatprogram i teknisk matematik
    Matematikerprogrammet
    Kandidatprogram i matematik och ekonomi
    *****

    AIIa de utbildningsnamnen (se ovan) förekommer. Det som de har gemensamt är att man läser minst 90 högskoIepoäng, dvs 3 terminer på heltid matematik. De resterande 90 högskolepoäng kan variera mycket vad de läser och även utbildning med exakt samma namn kan innehålla olika kurser. Innehåll i programmet kan ev också ändras under "resans gång" t.ex pga förändrade förutsättningar (ngt. med EU-regler eller samarbete mellan universitet i europeiska länder).